obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Nerýmovaná otextoval a zazpíval Jan Werich na hudbu Vlastimila Hály, Miloslava Ducháče a Jana Wericha.


Nerýmovaná 106*

   
1)
||Dřív než hřeb do dřeva vlez,
dřív než stála první ||ves,
dřív než ve vsi štěkal pes,
svět nebýval jako ||dnes.
||Nebýval ||svět ||jako ||dnes...
2)
Na tý louce zelený,
jeleni se nepásli
a holka modrooká
u potoka nebyla.
U potoka nesedala...
3)
Ani na pražským mostě
rozmarýnka nerostla.
Zkrátka na ten boží svět
nebyl krásný vzhled vůbec.
Na boží svět nebyl vůbec...
4)
Pátrá z nebe komise
v čem asi svět chybuje.
Od ni Pánbů doví se,
že se nic nerýmuje.
Že prej se nic nerýmuje...
5)
A tak mocný stvořitel
na svět poslal Pegasa
a dal mu rýmu pytel,
ať zpívá lidská chasa.
A dal prej mu velkej pytel...
6)
Pegas měl křídla zpuchřelý
spad na Nanynku do zelí.
A jak ji bránil Jeníček,
roztrh s rýmama pytlíček.
S rýmama se roztrh pytel...
7)
A cvrček cvrk a holub vrk
a pytlák v lese usek smrk,
husák huse vztrh brk,
kozel Trk vyvrk si krk.
Strč prst skrz krk, zkrz krk strč prst...
8)
Když tě štípne mravenec,
učiní ti pupenec.
Po červnu je červenec,
kde kdo přijde o věnec.
Je červenec, jde o věnec...
9)
Svět se veselejc točí,
holkám hlavu zatočí,
koukne se ti do očí
a srdce ti poskočí.
Koukne se ti a srdce ti...
10)
Od té doby kamarád
kamarádku mívá rád,
milý milou miluje,
rým se z rýmem rýmuje.
Milý s milou se rýmujou...
11)
Hloupý na svět nadává
a chytrý si libuje,
takto na světě stává,
proto se svět rýmuje.
A proto se svět rýmuje...
     

C
G

C
G C G C
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=H-NqO6XrYiE
Noty:


Jan Werich Jan Werich Jan Werich Jan Werich Jan Werich





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional