obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písnička V prapodivném století se zpívá dle písně Pra-prabába Voskovce a Wericha, text napsal v pracovním táboře mukl Tom Svoboda a též zazpíval v pořadu Čs.rozhlasu o politických vězních v 7/1991.


V prapodivném století *107

   
1)
||V prapodivném ||století ||jsem se ||naro||dil,
||za tří reži||||školu vycho||dil.||
||Od roku ||39 ||měl náš ||národ ||pech,
||hosti přije||li ||na motocy||klech.||
||Hop á rýba, ||tvrdí na pár ||dnů.
||Na šest let se usídlili a pak,
když nás opustili, ihned jsme si opatřili
||hosty ||náhra||dní.
||Slavnostně vítali hosty ||z Východu
||v domnění, že přinášejí ||svobodu.
||Avšak nosi||telé pokro||ku
||zavedli řády, metály,
koncentráky, kriminály,
proti nimž jsme bojovali
||dlouhých ||šest ||roků.
2)
Za první republiky pan Werich zpíval
o koncentrákách, tenkrát se nebál.
Teď zpívá jen o bleškách,
tom co bylo dřív hrozí kriminál,
není žádnej div.
Poměry se zkrátka změnily,
v Ruzyni už nejsou náci,
dělají tam jejich práci
stejně dobře estebáci - ti nás sbalili.
Zanechte teď zavát nový duch.
Pozdraví se za pár starých to Zdař Bůh.
I když dali nás do basy,
i když žiješ jako zvíře,
když si hraješ na havíře
setrvávaj v temný víře, že se vyčasí.
     

Dmi A7 F Gmi Dmi
A7 Dmi E7 A7
Dmi A7 F Gmi Dmi
A7 Dmi E7 A A7
Dmi Gmi Dmi
A7

Gmi A Dmi
Gmi A
Gmi A
Dmi Gmi Dmi
A7


Gmi A Dmi
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=wE3IuWLo_TM
Noty:


Jan Werich Jan Werich Jan Werich Jan Werich Jan Werich




Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Ježek, Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich




Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich Voskovec a  Werich ve filmu Hej rup! Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich




Jiří Voskovec a Jan Werich v inscenaci Kat a blázen Jaroslav Ježek Jan Werich Jiří Voskovec, Jaroslav Ježek a Jan Werich Jiří Voskovec





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional