obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku složil Jiří Šlitr, otextoval a zpívá Jiří Suchý. Na desku nahrál dne 30.11.1969 s orchestrem Ferdinanda Havlíka a sborem divadla Semafor

Dmi7

Kdo chce psa bít 109*

   
r)
||Najde najde, najde najde, najde najde, ||najde ||
najde, najde najde, najde najde, najde naj||de,
||Kdo chce psa bít vždycky si hůl ||najde,
||kdo chce psa bít ||vždycky si hůl ||najde.
1)
Někdy je to hůlka tenká, ||jindy ||je to ||klá||da,||
Kdo chce psa bít, ||toho fenka ||nebude mít ||ráda
někdy je to sukovice, ||jindy je to ||prou||tek,||
||kdo chce psa bít ||do palice ||ten je u mě ||floutek.
r)
Kdo chce psa bít vždycky si hůl najde,
kdo chce psa bít vždycky si hůl najde,
2)
Na ratlíčka stačí tyčka, na vlčáka bidlo.
Kdo bije psa do čelíčka toho bodne šídlo.
Někdy stačí polovina tága z biliáru,
kdo chce bíti bernardýna, ten musí mít páru.
r)
Kdo chce psa bít vždycky si hůl najde,
kdo chce psa bít vždycky si hůl najde,
3)
Ať se nespí, ať se nejí, ať jsou prázdný kapsy.
Hlavně že se vyrábějí dobrý hole na psy.
Aby psi a aby psice netrpěli nudou,
na sebe si sukovice aportovat budou.
r)
Kdo chce psa bít vždycky si hůl najde,
kdo chce psa bít vždycky si hůl najde,
hůl je dobrá na obranu ušlechtilejch zásad,
takže když pes slízne ránu může vlastně jásat.
     

Ami E7 Ami
G7
C G7
Ami E7 Ami

Dmi7 G7 C E7
Dmi G7 E7 Ami
Dmi7 G7 C E7
A7 Dmi E7 Ami
Ukázka : http://www.youtube.com/watch?v=ZZ4IshccyJ0


Jiří Suchý Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr s kolegy





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional