obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Příběh šílenýho hráče složil a nazpíval Miky Ryvola.


Příběh šílenýho hráče 119*

   
1)
Tam ||na pasece u lesa je ||kupa rozva||lin.||
Pár ||ohořelejch trámů, jinak ||kopřivy a ||blín.
V ||noci tam slyšíš kytaru a ||divnej řev a ||pláč.||
Nad ||ruinou na prach spálenou ||kvílí šílenej ||hráč.
2)
Tam kdysi knajpa stávala, snad někdo z Vás ji znal.
Já tenkrát s kytarou jsem v šenku sedával.
Tam bylo dycky pití dost a dobrý muziky.
Než přišel smutný konec týdle lesní putiky.
3)
Když na jaře sníh odplaval a přijel první vlak.
Z něj divnej hobo vyskočil, měl kytaru a vak.
Oči mu peklem svítily, když do hospody vlez.
A rázem bylo ticho, jen v koutě zavyl pes.
4)
Co takhle trochu muziky - ten divous hovoří.
A do strun ruku bachratou s rámusem zaboří.
A prsty se mu rozběhly, jak myši hladový.
Tak začal děsnej večírek v tý chýši jedový.
5)
My sotva jsem mu stačili, von jak blázen hrál.
A jako šnelcuk bez brzdy akordy fofroval.
Ta ruka mu jen svištěla, jak namydlený blesk.
A v očích měl šílenej a nebezpečnej lesk.
6)
Hráli jsme třetí hodinu rychle jak vichřice.
A leckterýmu hráčovi už klesla palice.
Jen tenhle ďábel kytarovej nepřestával hrát.
Až stala se ta věc, co musela se stát.
7)
Když struny začnou praskat a my popadáme dech
a puchýře jak višně máme dávno na prstech.
Tu vozejvá se rachot, jak když padaj kameny.
U ruky zablejskne se, vyšlehnou plameny.
8)
My jenom oči valíme. Jsem v šoku drobátko.
Co s jedním chlapem udělá hořlavý trsátko.
Než barman z dveří vyletí, hasiče zavolá.
Jak táborák už celá krčma jasně plápolá.
9)
Už z vokna chlapi sypou se a zdrhaj do dálky.
A voheň hučí salonem a bouchaj kořalky.
Tři dny a čtyři noci požár tuhle kajpu žral.
A do posledka šílenej hráč na kytaru hrál.
10)
Kdo pořádně nás poslouchal, ten už se nediví.
Že tenkrát vohněm skončilo to hraní strašlivý.
Ten ví, že hráči šílení neutečou trestu.
A když už chci hrát trsátkem - tak jenom z asbeztu.
     

Dmi A7 Dmi C7
F Bb A7
Dmi Gmi F A7
Dmi A7 Dmi
Instruktážní ukázka:


Myki Ryvola Myki a Wabi Ryvola Wabi a Miky Ryvola Myki Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola




Miky Ryvola Miky a Wabi Ryvola Miky  a Wabi Ryvola Miky  a Wabi Ryvola





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional