obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Akord Gmi7

Písničku Sklípek složili Ladislav Štaidl a Antonín Gondolán, text Eduard Krečmar
a zazpívala Yvona Přenosilová v roce 1967.


Sklípek 131*

   
||Půjdem spolu do sklípku, sedneme si v koutku,
kde je ||stín, líný ||stín.
Dáme si pár polibků vedle bodrých soudků
plných ||vín, dobrých ||vín.
|| ||Rudou lásku budem spolu || ||pít,
||vinný sklep ti zrychlí dech.
||A zas mě budeš ||chtít.
Hned po první sklenici, barva vína
stoupne do lící, hořících.

Půjdem spolu do sklípku, sedneme si v koutku,
kde je stín, línej stín.
Dáme si pár polibků vedle bodrých soudků
plných vín, dobrých vín.
Rudou lásku budem spolu pít,
vinný sklep ti zrychlí dech.
A zas mě budeš chtít.
Já jsem slabá na tvůj chlad,
tak tě musí víno rozehřát, rozehřát.
     
Dmi
A7 Dmi

A7 Dmi
C7 F F7 A7
Dmi
Gmi7 A7
převzato z časopisu Repertoár malé scény 12/67
Noty a akordy vyšly ve sborníku Pozdrav s písničkou 8 v Pantonu 1967
Noty:
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=Da3MSRlF_J0


Ladislav Štaidl Ladislav Štaidl Ladislav Štaidl Ladislav Štaidl




Eduard Krečmar Eduard Krečmar Eduard Krečmar Eduard Krečmar Eduard Krečmar s Karlem Gottem




Eduard Krečmar s Yvonne Přenosilovou Eduard Krečmar s Kubišovou a Vondráčkovou Eduard Krečmar se Zdeňkem Borovcem Eduard Krečmar po třetí ženatý Eduard Krečmar Eduard Krečmar




Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová a Olympic




Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová




Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová Yvonne Přenosilová




Antonín Gondolán Antonín Gondolán Antonín Gondolán Antonín Gondolán Antonín Gondolán Antonín Gondolán





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional