obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Kanada kouzla zbavená složil M.V.Vostrý, otextoval E.Šturc, na ukázce dole hrála a zpívala skupina Tennessee.


Kanada kouzla zbavená 140*

   
1.
||Na Západě veliká ||jedna louka ||je
a ta louka zelená ||zve se ||préri||e.
Častokrát se Velký Duch ||všude na to ||ptal,
||kdo mu asi ||préri||i ||tolik podu||pal.
Ref.:
||Jo! ||Ta Kanada, už je ||ta ||tam
a Manitou je na to ||sám.||
2.
O té zemi slyšela jedna tvář bledá
a řekla si, že tu zem taky vyhledá.
Bledých tváří z daleka přišlo jako much,
bojovníkům prérie otrávilo vzduch.
Ref.:
3.
Když se ještě objeví někde indián,
už mu nikdo neříká, že je lesů pán.
Dneska už mu nepatří jeho prérie
i ten zákon pustiny dávno nežije.
Ref:
4.
Jeden starý penzista, dříve pohlavár,
postavil si v prérii pěkný budoár.
Pak si pozval na kafe Velkého Ducha
a tomu se hlasitě chechtal do ucha.
Ref.:
5.
Na totemy, Pán Bůh ví, co je napadlo,
že tam na ně natáhli šňůry na prádlo.
Kolem toho strašného kdysi kůlu muk
koloběžku prohání pohlavárův kluk.
Ref:
6.
Na sekeru válečnou už se nevěří,
v hospodě ji zasekli na dluh do dveří.
Po skalpu už nikdo víc nevztáhne ruku,
kdekdo je tam plešatý, nosí paruku.
Ref.:
7.
Nikoho už neláká kýta medvědí,
takovéhle věci tam dávno nejedí.
Proč se za ní plahočit někde ve křoví,
dneska je tam v oblibě ovar vepřový.
Ref:
8.
I ta věčná loviště už jsou taky pryč.
někdo Duchu Velkému ukrad od nich klíč.
A že mu tam zadarmo stejné každý šel,
likvidaci nařídil, jinam odešel.
Ref:
9.
Jeden sešlý kouzelník zanechal triků
a řek, že je nejlepší kouzlo valčíku.
Teď u svého tamtamu sedí celý den,
zkouší, jak by zahrát moh’ Poem na buben.
Ref:
10.
Jeden statný bojovník, jedna sličná squaw,
rozhodli se, že vejdou ve manželský stav.
A když svoje prsteny sňali z podnosu,
oba si je ze zvyku dali do nosu. Ref:
     

Dmi Gmi A7
Dmi A7 Dmi
Gmi A7
Dmi Ami Dmi C7 F

A7 D Ddim A7
D Dmi
Vyšlo též na LP desce Na posledním vandru 3, vydavatelství Carmen
Vyšlo též ve sborníku Trampská romance 5 (Písničky do kapsy 40) a 7
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=jlnnNrxNfKU






Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional