obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


akord E9

Písničku To se nikdo nedoví složil Zdeněk Marat, otextoval Zdeněk Borovec a nazpívali v roce 1968 Waldemar Matuška a Helena Vondráčková.



To se nikdo nedoví 141*

   
Ona: ||Kam jsi včera šel tak sám?
On: Ty můj ||kvítku medový, to se nikdo nedoví,
Ona: ||Za kým jsi to šel a kam?
On: Možná ||měsíc jen to ví, ||ale ten ||nic nepoví
Ona: S kým jsi schůzku měl, se ||ptám?
On: To by ||nikdo neuhád, na to ||můžu hlavu dát.
Oba: Jen ||já, ||já, ||znám za kým ||jsi to ||šel a ||kam.
||Vím, || ||kde jsi/jsem včera ||byl a s ||kým.
||se ||dál přestaň ||ptát, při||zná||vám ||tisíckrát
byl jsem s tou co mám ||rád.
A ||u splavu ||v dáli ||písničku ||hrá||li.

Ona: Kde jsi včera byl a ským?
On: Ty můj kvítku medový, to se nikdo nedoví
Ona:Kdo své kroky přidal k tvým?
On: Ptej se hvězd nad hlavou, já mám hlavu děravou.
Ona: S kým ses líbal pod trním?
On: Ty má lásko veliká, to se přece neříká
Oba: Jen já, já....
Ona: Kde jsi včera spal se ptám?
On: Ty můj kvítku medový, to se nikdo nedoví
Ona: komu šeptals rád tě mám?
On: To ví jen noc doznělá a ta klípky nedělá
Ona: A proč se dnes červenám?
Oba: To by nikdo neuhád, na to můžu hlavu dát.
     
D
E
A7
D A7 D
D7
G F#7/4 F#7
Hmi G D E9 A7 D
D D7 G A7 D
D7 G6 A A9 D E
A
F#mi7 H9 Emi G A9b
převzato z časopisu Repertoár malé scény 10/68
Děkuji za připomínku panu Jiřímu Křivovi z Krnova
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=ULRF768vBkM


Zdeněk Marat




Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková




Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková




Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková




Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková Helena Vondráčková a Karel Gott




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška a Helena Vondráčková




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Vítězslav Hádl a Zdeněk Borovec





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional