obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


akord cis 7

Písničku Svou lásku jsem rozdal v roce 1968 napsal a nazpíval Karel Kahovec, otextoval Ivo Plicka.


Svou lásku jsem rozdal 142*

   
1)
||Proč mě ráda ||máš, ||myslím, že mě ||znáš,
||všechno ti dám, jen ne ||lásku,
tu jsem ||dávno rozdal ||v písních ||svých.
2)
Co mám ještě říct, myslím, že už nic,
všechno ti dám, jen ne lásku,
z ní se skládá dívčí smích.
r)
||Jestli ji chceš mít, tak musíš všechny
||sloky mých písní znát,
||pak možná budeš mít jen malou naději,
že tě ||budu mít ||rád.
3)
Tak už nepros dál, já ty prosby znám
všechno ti dám, jen ne lásku,
tu jsem dávno rozdal v písních svých.
     

A E A E
D E
A F#mi E





C#7
F#mi
G
F# E
převzato z časopisu Repertoár malé scény 10/68

Není to náhodou v případě "Svou lásku jsem rozdal" obráceně? Není autorem hudby Petr Novák a interpretem K. Kahovec? Vždyť v té nahrávce, kterou v rádiu dodnes pouští, zní zcela jasně jedák Karla Kahovce z konce šedesátých let, tedy z dob např. Popravy blond holky, (k nepoznání odlišný od dnešního Modřínů háje)
Max Šimek
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=ImpzA3mvD6Y


Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec




Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec Karel Kahovec




Petr Novák Petr Novák Petr Novák Petr Novák Petr Novák Petr Novák Petr Novák




Petr Novák Petr Novák Petr Novák Georg and Beethovens a Miroslav Dudáček a Petr Novák




Ivo Plicka Ivo Plicka v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Ivo Plicka s Petrem Novákem Ivo Plicka Ivo Plicka Ivo Plicka Ivo Plicka Ivo Plicka




Fan kluby Petra Nováka:
http://standakolka.blog.cz/
http://fanclubpetranovaka.blog.cz/


Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional