obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Drahý můj (Dean John Letter) složil Billy Burton, L. Talley, český text: Jiří Grossmann a v roce 1968 nazpívali Jiří Grossmann a Naďa Urbánková


Drahý můj 145*

   
Recitativ:
Včera  v poledne skončila bitva.
Přišel ke mně pošťák a podával mi dopis - 
byl jsem tak šťasten jak jen může být  v té chvíli muž,
daleko od svých, daleko od domova.
Otevřel jsem tvůj dopis a začínal tak hezky -
drahý  můj.

Vtom odkudsi přilétla kulka, jak už to v bitvách bývá,
byla to náhod, nebo osud, kdo ví - 
odcházelo se mi hezky z tohoto světa
protže jsem měl u sebe tůj dopis,
který začínal tak hezky - drahý  můj.
Drahý ||můj, jak se ti ||stydím psát,
jak ti říct, že mě zbytečně máš ||rád,
moje láska umí||rá, už ji ||víc neopatruj,
tak ti ||naposledy říkám - drahý ||můj
     














G D7
G
G7 C
D7 G
převzato z časopisu Repertoár malé scény 10/68
Noty a akordy vyšly ve sborníku Zpíváme s kytarou 105 v Supraphonu 1968
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=OhmWWUwQcU0


Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann




Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann




Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann Jiří Grossmann na svatbě Zuzany Burianové a Jána Roháča




Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková




Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková Naďa Urbánková a Eva Pilarová Naďa Urbánková a Eva Pilarová Naďa Urbánková a Eva Pilarová





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional