obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž



















Písničku Docela všední obyčejný den složil Jan Hammer, otextoval Jaromír Hořec a zazpívala Vlasta Průchová v roce: 1958


Docela všední obyčejný den 152*

   
1)
||Docela ||všední, ||obyčejný ||den,
k večeru o ||půl ||šesté|| ||
ulice ||hoří do tmy neonem
||v ||tom starém ||pohádkovém ||městě.
||Docela ||všední, docela ||všední ||den,
více kouzel ||má, || || ||než krásný ||sen.|| ||
2)
Snad právě v této minutě se někde lidé smějí
anebo bloudí v dlouhé samotě tisíce lidí v beznaději.
Den šťastných schůzek, den smutných rozchodů,
den plný krás, den marných snů.
3)
Zatímco kolem planou lampy tmou, za mořem ráno vstává,
smutná se věčně střídá s veselou a život s člověkem si hrává.
Najednou končí, co právě začíná,
a trvá dál, co skončit má.
4)
Možná že v této chvíli pro lidi písničku někdo skládá.
A přitom vůbec, vůbec nevidí, jak ho má jeho milá ráda.
Pro samé hvězdy sdalekým vesmírem,
on nevnímá svůj všední den.
5)
Týden má jenom jednu neděli a často šlapeš bláto.
A přece všední den je veselý a přece život stojí za to.
Ten všední den, ten, který každý zná,
jde s námi dál, jde s námi dál.
     

G7 C F9 C
G5+/7 C Gmi7 C9
F9
C C7 Ab7 C
C#dim G7 Dmi7 G7
C F C G7 C Fmaj7 C

převzato z časopisu Repertoár malé scény 3/68
Noty a akordy vyšly ve sborníku Zpíváme s kytarou č.7 v roce 1958
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=MA5Q0NyCGj8
Noty:


Vzkaz z návštěvní knihy:
Nostalgicky listuji zpěvníkem - nemá to chybu, snad jednu v roce 1961 jsem se seznámil na "čajích" s jistou Věrou N.a to zrovna hráli -Docela všední obyčejný den, tak to nemohlo být nahráno v r.1968 jak je uvedeno u textu.

Vláďa

Docela všední obyčejný den - nazpívala Vlasta Průchová & Karel Krautgartner se svým orchestrem ve studiu na Strahově dne 7.6.1958
Zdroj CD Hity 50. let

Děkuji za připomínku panu Jiřímu Křivovi z Krnova

Zápis v Návštěvní knize:
Skladbu Docela všední obyčejný den jsem si pouštěl v roce 1960 jako vojín na přechodě v Dolním Dvořišti. Měli jsme tam rotu. Pomáhala mně překonat život na konci světa. Když jsem ji poslouchal, byl jsem ve světě neonů a představoval si, kde bych byl v civilu. Sice pozdě, ale moc Vám děkuji paní Průchová.

Čimin.




Vlasta Průchová Vlasta Průchová Vlasta Průchová Vlasta Průchová Vlasta Průchová




Karel Krautgartner Karel Krautgartner Karel Krautgartner




Jaromír Hořec s bratrem Jaromír Hořec Jaromír Hořec Jaromír Hořec Jaromír Hořec Jaromír Hořec





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional