obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Cesta na Island (Trail to Island) složil a zazpíval na Portě 1968 Miky Ryvola.


Trail to Island 158*

   
1)
||ti někdo hochu vo ||Islandu řekne,
Svým ||koltem ho přikrej a ||buď ||na něj ||zlej,
Kdo slovíčko dobrý vo ||tom kraji cekne
Je ||dočista blázen a ||ty se ||mu ||směj.
Kdo kanady prodřel v pohřebním koutě,
Kdo šedivý vlasy z tý hrůzy teď má,
Kdo poznal ty stíny, co do hrobu zvou tě,
ten třesoucím hlasem mi za pravdu dá.
r)
||Nechci vo něm slyšet,
nechci nikdy vidět ten ||islandskej kraj,
mý šedivý vlasy mi za ||pravdu ||daj.
2)
Jó, tenkrát v tom roce, co bylo to sucho,
Chlap přišel a povídá úplnou báj,
Že se žere z kojota syrový ucho
Esli nám nepoví, kde leží ráj.
Tak v prokletým vedru jsme lesama táhli
Kde smrděj tůně a zrzavej mech
A stromy jak tráva, když na ně jsem šáhli
Hned padaly na zem, to člověk by zdech.
r)
Nechci vo něm...
3)
Pak začaly kopce a šutráků fůry,
Když jazyk nám votek, dem bez vody dál,
My cucali šťávu ze stromový kůry
A islandskej ďábel se z voblaků smál.
A večer když ztahaný na zem sme padli
Ty islandský zvířata divnej maj mrav
Přes kemp kde ležíme, jak kytky zvadlý
Stádo se přehnalo divokejch krav.
r)
Nechci vo něm...
4)
Můj Bože proč nedáš nám voddechnout chvíli
Proč trestáš nás pravicí krutou a zlou
Tam v islandskejch horách to sténá a kvílí
To ubohejch trempířů přízraky jdou.
Tak zašel tam jeden a ztratil se druhej
A ze skály padal a příšerně řval
A veselej Dejvy byl do rána tuhej
Až zvostal sem samotnej uprostřed skal.
r)
Nechci vo něm...
5)
Já za chvilku zdechnu, mi minuta zbejvá
Tak skončila cesta, já dobře vím
A islandskej ďábel mi na cestu kejvá
Až zapadne slunce, já vodejdu s ním.
Ač není tu žádnej, kdo pro mě by plakal
Já posledná radu chci nakonec dát,
Kdyby vás někdo do Islandu lákal
Tak voprátku na krk – poslat ho spát.
     

E A
H7 E A E
A
H7 E A E





A
E
H7 E E A























H7 E A E
A
H7 E A E





A
E
H7 E

převzato z časopisu Repertoár malé scény 8/68
Píseň je na webu: http://majka57.wsn.cz/file/2744/7775
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=QIylamG9-Dg



Myki Ryvola Myki a Wabi Ryvola Myki Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola Miky Ryvola




Miky Ryvola Miky a Wabi Ryvola Miky  a Wabi Ryvola Miky  a Wabi Ryvola





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional