obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Penny Lane složili Beatles John Lennon a Paul McCartney, otextoval Eduard Krečmar a nazpíval Pavel Sedláček v roce 1968.


Penny Lane 159*

   
Jo, v Penny Lane ||je klid a mír, tam auta ||nejezdí,||
Jen když tam chléb ||a pivo obden přiváží,||
Tam ještě ||bryčka snad rozváží ||hosty z ||nádraží.
||V Penny Lane ||ve vzpomínkách se uschová,||
||tráva v ulicích je mechová,||
Tam i pan ||rad||ní s panem staro||stou trávou jednou zarostou,||
||Na zádech ||jejich krásně růže budou kvést||
a jedna ||dívka moje známá z cest ||snad se ||dají svést.

Penny Lane je domů pár a něco kostelů,
Kout zapadlý no zkrátla Lhota zlámaná,
Tam duše, když je zklamaná v klidu svůj lék má.
vzdálené Penny Lane ve vzpomínkách se uschová
tráva v ulicích je mechová,
tam žijí velebně a prostince a mají tam tři hostince,
a nic jim nebe čisté kouřem nešpiní,
činžáky slunce hloupě nestíní, tam chci jít snít.

Jo, v Penny Lane je domů pár i s jednou zbrojnicí
už rozpadlou, kde nářadí maj hasiči,
když plamenů jazyk zasyčí, tak si zacvičí.
V Penny Lane ve vzpomínkách se uschová,
tráva v ulicích je mechová,
navšívím s dívkou svou Penny Lane,
snad smutek můj pochová,
tam snad bude tvář nachová v Penny Lane.
     
Bb Cmi F7
Bb Bbmi7
Bbmi6 Gbmaj7 F7
Eb Ab Db
Ab Db7
C F7 Bb Cmi7
F7 Bb Bbmi7
Bbmi6 Gbmaj7 F7




Ukázka: http://www.youtube.com/view_play_list?p=81BB651FE4C189BA


Beatles Beatles Beatles




Eduard Krečmar Eduard Krečmar Eduard Krečmar Eduard Krečmar Eduard Krečmar s Karlem Gottem




Eduard Krečmar s Yvonne Přenosilovou Eduard Krečmar s Kubišovou a Vondráčkovou Eduard Krečmar se Zdeňkem Borovcem Eduard Krečmar po třetí ženatý Eduard Krečmar Eduard Krečmar




Pavel Sedláček Pavel Sedláček Pavel Sedláček Pavel Sedláček Pavel Sedláček





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional