obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Lampa složil Bohuslav Ondráček, text napsal Pavel Vrba a v roce 1968 nazpívala Marta Kubišová.


Lampa 161*

   
||Byla ve mně lampa plná petro||leje
||A tu lampu ||večer ||muži rozsvě||celi.
||Nechápali vůbec, co se se mnou ||děje,
||Lásku totiž ||vůbec ||nikdy ne||vi||||li.
||Vodili mě do ||espresa a ||tam v pološeru
||Pili s ginem ||vůni lesa, ||někdy na sekeru,
||Neviděli, ||co se děje, ||když má lampa bliká,
||Chtěli holku, co se směje, ||holku, co se svlíká.
||La lala la, ||la la la la, ||la la la la, la la la la,
||La lala la, ||la la la la, ||la la la la, la la la la,
||La lala la, ||la la la la, ||la la la la, la la la la,
Chtěli holku, co se směje, ||holku, co se svlíká.

Tak se jedno stalo, když mě stý muž svlékl,
Že má petrolejka blikla naposledy.
Ten pán se mi vysmál, pak se trochu lekl,
To když cítil místo tepla chladné ledy.
Smutně jsme se rozloučila s tím posledním pánem,
Poprvé jsem tehdy pila koktejl prázdna s ránem,
Marně chodím do espresa, bez lampy jsem prázdná,
Z ginu světlo nevykřesám, z ginu bolí hlava.
La lala la, la la la la, la la la la, la la la la,
La lala la, la la la la, la la la la, la la la la,
La lala la, la la la la, la la la la, la la la la,
Z ginu světlo nevykřesám, z ginu bolí hlava.
     
Cmi F
Cmi D7 G7 Cmi
Cmi F
Cmi D9b Fmi G7 Cmi
Fmi Bb7 Eb
Fmi G7 Ab
Fmi Fmi6 Cmi
G11/9b G7
Fmi Bb7 Eb
Fmi G7 Ab
Fmi6 Cmi G11/9b
G7
převzato z časopisu Repertoár malé scény 9/68
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=_pvvxTGmVhw


Bohuslav Ondráček Bohuslav Ondráček Bohuslav Ondráček Pavel Vrba




Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová




Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová




Marta Kubišová s Alezandrem Dubčekem před UV KSČ Marta Kubišová v TV seriálu Písně pro Rudolfa III Golden Kids





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional