obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Pieta složil Karel Kryl v roce 1968.


Pieta 162*

   
||V rohu ||náměstí, ||kousek ||od nádraží,
||pod černým ||baldachýnem ||ko||mínem ||vytvořeným,
||němá ||bolestí, ||stála nad ||drenáží
||Madona s ||mrtvým synem ||umučeným.

Stála zmatená nenadálým hlukem
na ruce déšť ji padal jak slzy velekněze,
trochu zděšená podnapilým plukem,
||co vůbec ||nevy||pa||dal ||na vítěze.
||Stojíce ||u Piety ||kouřili ||cigarety
||a šňapsem ||žízeň hnali ||kilometr ||klusem.

Kuplety z kabaretu zpívali pro Pietu
a když dozpívali otřásli se hnusem.
Měli monstrance cestou nakradené
a snímky pro rodiny jež léta neviděli
místní sebrance válkou nakažené
tu trochu zeleniny záviděli.

Holky z ulice trochu pomuchlali
a pak zaplatili držadlem bajonetu.
Sklad munice pečlivě zavírali
a pak se posadili pod Pietu.

Sedíce po dodává Pietou cpali se omeletou
hlasitě nadávali na pitomou nudu.
Čmárali po Pietě pozdravy Mariettě,
kterou si půjčovali neznajíce studu.

Jednu něděli polní zabalili
poslední pohlednici příbuzným odeslali.
Potom odjeli aniž zaplatili na cestě železnicí usínali.
Nikdo neplakal nikdo nelitoval
nikoho nebolelo že jeli bez loučení.

Někdo přitakal jiný poděkoval
nikomu nescházelo poroučení.
A jenom pod Pietou holčičku pětiletou,
písmena zaujala načmárána křídou,
číst se však neučila, tak nápis pohladila,
písmena rozmazala, zbytek umyl déšť,
zbytek umyl déšť, zbytek umyl déšť.
     
Emi Bbmi7 Emi D7
Emi D7 G A H7
Emi Bbmi7 Emi D7
Emi D7 Emi




Emi D7 G A H7
Emi D7 Emi D7
Emi D7 G A H7
převzato z časopisu Repertoár malé scény 11/68
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=2zh1qGj2J6g


Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl




Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl




Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl Karel Kryl





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional