obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Australskou lidovou písničku Matylda nazpíval Karel Hála na text Jiřího Štaidla v roce 1965.


Matylda 167*

   
||Prodírám se ||mlázím a ||mám těžkou ||kabelu,
||do které vkládám vše ||to, o čem sním,
a ||za hlavu ||házím vše to, ||co stojí ||za belu,
||pro tebe zpívám a ||jahody ||jím.

||Hádej Matyldo, ||hádej Matyldo,
||jak mnoho váží jen ||jedinej sen,
o tom, že ||složím ti ||píseň a ||tíseň z duše ||vyženu,
||a pak tu tíhu už ||vysypu ||ven.|| || ||

Brání se houští a tíží mě kabela
do které si tajně vkládám to o čem sním
a tma se na mě spouští a to by dělat neměla
neboť tu zpívám a nenajdu rým.

Hádej Matyldo, hádej Matyldo,
jak mnoho váží jen jedinej sen,
o tom, že svítá a vítá mě Matylda neděle
tolik snad váží jen dubovej kmen.

A tak se světem vláčím a táhnu s sebou kabelu
do které vkládám teď štíhlej tón
tón, který se chvěje chvílí plnej naděje
a pak se ztrácí a jsem jako on.

Hádej Matyldo, hádej Matyldo,
jak mnoho váží jen jedinej sen,
o tom, že ty tóny ty tóny ti svážu v jednu kytici
a najdu záhon a s notama jen.

Prodírám se tmou a mlázím a mám přetěžkou kabelu,
do které vkládám ze snů dým,
a za hlavu házím vše, co stojí za belu,
pro tebe zpívám a jahody jím.

Hádej Matyldo, hádej Matyldo,
jak mnoho váží sen jenž pro tebe mám,
o tom, že jednou tě zvednou tě moje ruce do nebe
A pak tě ke snům do kabely dám
a proto chvátám Matyldo zas dál.
     
C E7 Ami F
C G7
C E7 Ami F
C G7 C

C F
C G7
C E7 Ami F
C G7 C Dmi7 G7 C
převzato z časopisu Repertoár malé scény 1/66
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=sVFxGd0onqM



Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl




Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl




Karel Hála Karel Hála Karel Hála Karel Hála Karel Hála Karel Hála





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional