obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Hříbě složil Josef Votruba, otextoval Jan Schneider a
nazpívali Helena Vondráčková, Václav Neckář v roce 1965


Hříbě 175*

   
Ona:
||Johny mi dal k svátku ||krásný ||hříbě,
||že jsem ||dítě, tak prej si mám ||hrát.||
||Snad ukryju slzy v ||černý ||hřívě,
||jinak se mi ||Johny ||bu||de ||smát.||
On:
||Johny ||říká: ||"to hříbě je ||po ní.
||Je to ||mrňous velkej ||jako ||ponny,
||snad se ho ta holka ||nebo||jí."
||Jó, zkuste ||žít mezi ||kovbo||ji.
Ona:
dlouhán Johny, ten se jenom směje,
těm svej koním, těm von rozumí.
Neví ale co se se mnou děje.
Z vočí mi to přečíst neumí.
On:
jako by se někdy bála koní,
její hříbě jmenuje se Johny,
hříbat, těch se holky nebojí,
Jó, zkuste žít mezi kovboji.
Ona:
až se hříbě stane rychlým hřebcem,
ze sedla ho párkrát vyklopí,
pak mu možná trochu svitne v lebce,
Johny moji lásku pochopí.
On:
Už svatební zvony v dálce zvoní,
Johny svatbu má a neví vo ní,
vdavek, těch se holky nebojí,
Jó, zkuste žít mezi kovboji.
     

C F C
F C D7 Dmi7 G7
C F C
F C F G7 C C7

F C F C
F C D7 G7
C F C
F C G7 C
převzato z časopisu Repertoár malé scény 3/66
Noty a okordy vyšly ve sborníku Písničky na přání časopisu Mladý svět

Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou č.79 z roku 1966
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=JzsGzdk3uws


Jan Schneider Jan Schneider Jan Schneider v pořadu ČT: Kam zmizel ten starý song Jan Schneider Jan Schneider Jan Schneider Jan Schneider Jan Schneider Jan Schneider




Helena Vondráčková a Václav Neckář Helena Vondráčková a Václav Neckář Helena Vondráčková a Václav Neckář Václav Neckář Václav Neckář Václav Neckář




Nemá prosím, někdo fotografii autora?



Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional