obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Nepiš dál složil Ladislav Štaidl a Karel Gott, otextoval Rostislav Černý
v pásmu Jiřího Štaidla Nešpory divadla Apollo a nazpívala 5.července 1966 Marta Kubišová z konkurenčního divadla Rokoko.
Píseň byla hitem roku 1966.


Nepiš dál 176*

   
||Tvůj || || || ||dopis pálím, vzplál, tiše || ||vzplál,
||ten ubohý sloh ||ti nepochválím ||ó, jéé,
||ó, ||jéé, nepiš ||dál, nepiš ||dál, nepiš ||dál.

recit.)
Jenom, aby si to chlapec k srdci vzal.

Houf trapných řádků pár sirek stál,
říkám ti to přece od začátku ó, jéé,
ó, jéé, nepiš dál, nepiš dál, nepiš dál.

recit.)
Co má dělat, když jste jeho ideál.

Dým k nebi stoupá, dým jako král,
já jsem totiž na svou přízeň skoupá ó, jéé,
ó, jéé, nepiš dál, nepiš dál,
nepiš dál, nepiš dál, nepiš dál.
     
E Hmi7 E Hmi7 E Hmi7
A A7 E7
E Hmi7 H7 A7 E
převzato z časopisu Repertoár malé scény 3/66
Noty a okordy vyšly ve zpěvníčku, který vyšel jako příloha časopisu Mladý svět:
Dvoustranu písniček jsme vybrali od autorů nového pražského divadla Apollo. které začalo hrát dne 16. listopadu 1965 v Praze, na Vinohradech v divadle Máj. Čtyři písničky Jiřího Štaidla jsou z první premiéry „Pouť pro dva". V divadle se setkáte se zpěváky: Karlem Gottem, Pavlínou Filipovskou, Yvonnou Přenosilovou, V.Kahovcovou, D. Vlachovou a Karlem Hálou.
K premiéře vyšly i další písničky s klavírním výtahem v nakladatelství Panton v albu „Poprvé Apollo".
Noty:
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=mGr70KZb2n0
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou č.82 z roku 1966. Zde je uvedeno ze hry Čekání na slávu.


Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová




Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová Marta Kubišová




Marta Kubišová s Alezandrem Dubčekem před UV KSČ Marta Kubišová v TV seriálu Písně pro Rudolfa III




Ladislav Štaidl Ladislav Štaidl Ladislav Štaidl Ladislav Štaidl




Rostislav Černý v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Rostislav Černý





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional