obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Vosková panenka (Poupee de cire) složil Serge Gainsbourg, otextoval Zdeněk Borovec, nazpívala Eva Pilarová v roce 1966. V originále ji v Neapoli v březnu 1965 zpívala France Gall v soutěži Eurovize.


Vosková panenka 185*

   
1)
||Že prý někde ||na světě
||jsou ||dvířka ||a ||u nich ||klíč,
||tamtudy vcházejí ||do ||dětství ti,
kterým ||je už šestnáct ||pryč.
2)
V zámku klíč se otáčí,
jen prosím vejděte dál,
posve Vás vosková panenka,
s kterou si ||kdysi ||kdosi ||hrál.
r)
||Panenka se ||uklá||
||a ||pak se ||začne ||hostů ||ptát,
||copak máte ||za ||přání ||
||a na co si ||budeme ||hrát.

Zelená se klokočí a kvete na poli mák,
ráda bych hrála si s panenkou, ale už vážně nevím jak.
Dětství pro mě panenko, je dávno ztracený míč,
dobře, že jsou ještě do světa malá dvířka a v nich klíč.
     

Gmi Gmi7
Gmi Eb F7 Eb
Gmi Gmi7 A7
A7 D7




A7 D7 Gmi

Bb Eb Gmi
D7 Gmi D7 Gmi
Bb Eb Gmi D7
Gmi D7 Gmi
převzato z časopisu Repertoár malé scény 9/66
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=ER6kz2jYvVk
Ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=s5aeeSmkPwQ
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou č.78 z roku 1966


Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Vítězslav Hádl a Zdeněk Borovec




Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová




Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová




Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová Eva Pilarová





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional