obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Mistr Čas hrají Zelenáči. Hudba a text Jan Vyčítal.


Mistr Čas 186*

   
||zlatonosný ||potok zavál ||sníh
i ||stopy sněžnic, ||kolej po ||saních
těch ||pár dřevěných ||chat začal ||vítr rozbí||rat
a ||údolím se ||nese větru ||smích

Tvář vrásčitou měl jako horský sráz
k těm horám patřil jako bobří hráz
věk těžko mohu říct, jistě pamatoval víc
tak začli jsme mu říkat Mistr Čas

Rf: ||V horách, tam ||v horách
||jednoho dne ||vstoupil na náš ||práh
jednoho dne vstoupil na náš práh

To bylo v době, kdy bych se vším sek'
i chlapi z party i Steve Lumberjack
už dlouho misky vah netížil zlatej prach
tam kde jsme táhli mrtvý potok tek'

Až pak to všechno vzalo rychlej zvrat
ten chlap byl zlato, štěstí, slunovrat
jak proutkař spodní proud uměl claim správně odhadnout
na jeho slova moh' jsi vždycky dát

Rf: V horách, tam ....

Když měli jsme už zlata víc než sil
tak zmizel, stejně jak se objevil
a my táhli cestou zpět, kde na nás čekal svět
na stříbře každý v duchu jed' a pil

A život byl pak jeden dlouhej flám
já jezdil drožkou, sedal k hostinám
a karet, rulety se chyt' a chtěl to jmění znásobit
teď na dlani poslední minci mám

Rf: V horách, tam ....

Už zlatonosný potok zavál sníh
i stopy sněžnic, kolej po saních
jen já tu zkouším zas chytit štěstí za ocas
i když jenom jednou zastaví se čas
i když jenom jednou zastaví se čas
     
Dmi C Dmi
F C Dmi
Gmi Dmi C Dmi
F C Dmi






F Dmi
B C Dmi
Noty a akordy vyšly ve sborníku Supraphonu 145 v roce 1988
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=wRmggbcSteg


Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči




Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Jan Vyčítal Jan Vyčítal




Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal




Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional