obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Pozdrav od dobré známé (Sag ihr, Ich lass Sie Grussens) složil a zazpíval v originále Udo Jurgens a otextovala Jiřina Fikejzová a zazpíval v roce 1965 Jaromír Mayer. Tuhle verzi textu zazpívala Judita Čeřovská v roce 1966 s orchestrem Studio Brno.


Pozdrav od dobré známé 187*

   
||Pozdrav od dobré ||známé ||povíš, a už nic ||víc,
||o tom, jak mi ||schází, vůbec ||nic nesmíš mu ||říct.||
Pozdrav od dobré známé povíš, kdyby se ptal,
dobře se jí daří, takhle lhát můžeš dál.

||Poznáš mu na očích jak ||na tom je teď on ||sám,
||jen to ne, aby snad ||zpych, ||oh,
že tak ||smutné srdce kvůli němu ||mám, ||oh.|| ||

||Pozdrav od dobré ||známé ||povíš, a už nic ||víc,
a pak ||přijď, přijď mi ||říct,
co bych ||vážně ||chtěla ||znát,
zda mě ještě, ||ještě má ||rád, ||oh, ||zda má ||||rád.
     
C G Dmi Ami
F C Dmi D7 G7



Ami F C
F E7 Ami
D7 Dmi G G7

C G Dmi Ami
F E7
Ami G F
Dmi C Ami F G7/4 G7 C
převzato z časopisu Repertoár malé scény 9/66
Ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=MiYWqC6eHjo
Ukázka s J. Čeřovskou: http://www.youtube.com/watch?v=kdxFhP2Ltyo
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou č.79 z roku 1966


Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer




Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer Jaromír Mayer




Udo Jurgens Udo Jurgens Udo Jurgens




Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová a Marie Rottrová Jiřina Fikejzová a Karel Gott




Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská s Ivanem Smetáčkem v roce 2000 Judita Čeřovská Judita Čeřovská




Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská v písničce Dominiku Judita Čeřovská v písničce Dominiku Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional