obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň složil Emanuel Prkno (Sally)



Ascalona 18*

   
1)
||Táborák ||zvolna ||zhasí||ná, ||osada už jde ||spát
||ruka kytaru nesvírá, ||do duše padá chlad||
Stařičký šerif už líně ruku po láhvi sáh,
pistoli chová na klíně, brouká si v temnotách
r)
Když jsem byl ||mlád bývala ||Asca||lona
nejhezčí ||osadou, ||kterou jsem ||znal || ||
Jak častokrát bouřila Ascalona
divokou náladou již Bůh nám přál
Však slávě ||pistolí už zvolna ||dozvání||
a lesem ||nehučí to vlčí volá||
Já půjdu ||spát však vlajka ||Asca||lony
musí nad ||mým hrobem ||navěky ||vlát|| ||
2)
Vyschly již láhve na stole dohasl ohňů žár,
šerif své těžké pistole pověsil na stožár
na vlajku smutně se dívá, kytaru pohladí
a jeho hlava šedivá vzpomíná na mládí.
     

D F#mi G D A7 D
E7 A A7



D D7 G
D A7 D G D


G D D7
G A7
D D7 G
D A7 D G D

Noty a akordy vyšly ve sborníku Trampská romance 1 (Písničky do kapsy 18) v Pantonu
Trampská romance 5 (Písničky do kapsy 4)
Vyšlo na deskách PANTON 01 0207
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=6RK8tKm0neM




Nemá někdo fotografii autora?

Našla jsem Vaši výzvu. Jsem jedna ze Sallyho dcer. Před mnoha lety jsme vydaly vlastním nákladem jeho zpěvník s vybranými písněmi. Podařilo se nám sehnat "špalíček s jeho texty". Bohužel některé písně - melodie se nedochovaly. V září pořádáme vzpomínkový večer ke 100. výročí jeho narození, kde některé jeho písně znovu zazní.
Posílám pár foto mého tatínka, které můžete volně použít.
Ivanka Prknová - Angerová
P.S.
Ještě jsem zapomněla - vzpomínkový večer k nedožitým 100. narozeninám mého otce a k 70. výročí složení Ascalony bude 21. září 2009 v Praze 10 v KD Barikádníků.

Stáhněte si knihu:
Kytarové karolinum. Učebnice hry na kytaru s Karlem Zichem.

Stáhněte si knihu:
Eduard Ingriš: Veselé učení na kytaru (1941)

Stáhněte si knihu:
Eduard Ingriš: Ingriš!

Emanuel Prkno Sally Emanuel Prkno Sally





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional