obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Má oči šedé složil Jiří Bažant a otextoval Jiří Štaidl. Zpíval Karel Gott. Natočeno v roce 1964


Má oči šedé 203*

   
|| || || || || || || || ||
1)
||oči ||šedé ||jako když se ||nebe ||zatmí ||v letní den,
a ||smát se ||jó, to ||ne a ||nedovede,|| když tak ||chladně jen.
2)
Klíč ke své duši tajně uschovala, dnes už neví kam
a ve snách dlí až na Venuši, bloudím dole sám.
r)
||Ští||hlé ||pa||že, ||||ce bledé, ||chladná jako ||cín,
||pozvete ji ||někdo, probůh ven.
||||se ||to ||||ne||po||ve||de, ||padl na mě|| stín
||včera řekla: ||Nejdu, merci ||bien.||
3)
Má oči šedé jako když se nebe zatmí v letní den,
a smát se jó, to ne a nedovede, když tak chladně jen.
Dnes chápu lehce, že se může tohle všechno s někým stát,
když druhý řekne, že a že ho nechce, že ho nemá rád,
že ho nemá rád, že ho nemá rád.
     
Cmi G11 Cmi G11 Cmi G11 Cmi G9

Cmi Gmi7 Cmi G7 Cmi F
G7 Cmi Fmi Ab7 Cmi G7




Bb7 Bb11 Bb7 Bb11 Bb7 Bb11 Eb D
Eb Db
Bb7 Bb11 Bb7 Bb11 Bb7 Bb11 Gmi Cmi
Fmi D9b5b Dmi7 G7
převzato z časopisu Repertoár malé scény 10/65
Děkuji za doplňující poznámku panu Otovi Schiedeckovi ze Sokolova
Text, noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 69 z roku 1965
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=c4LrBRYIBQg


Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott





Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl




Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl Jiří Štaidl




Jiří Bažant Jiří Bažant Jiří Bažant Jiří Bažant a Jiří Šlitr







Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional