obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Foxpolku Tak abyste to věděla složil Jiří Šlitr, otextoval Jiří Suchý
a zpívá ve filmu z roku 1964 Kdyby tisíc klarinetů Hana Hegerová, Waldemar Matuška a Karel Gott.


Tak abyste to věděla 205*

   
|| || || || || || ||
1)
||Marně si hlavu ||lámu, ||proč muži ||větši||nou,
||neradi vidí ||dámu ||chladnou a nečin||nou.||
||Nedávno přišel ||ke mně, ||sladkej a ||tichej ||byl
||a doopravdy ||jemně, ||jemně mě oslo||vil.
r)
Vy ||byste pořád seděla a nevydala ||hlásku
a to se přece nedělá a já Vás ||varuju.
Tak ||abyste to ||věděla tak ||já Vám vyznám ||lásku
Tak ||a||bys||te ||to ||věděla tak ||já Vás ||miluju.
2)
Já nemám ráda muže, kteří se vnucujou,
za prachy oni u žen štěstí si kupujou.
To nejsou muži pro mě, mě nejspíš získá si
ten který přijde skromně a tiše prohlásí.
3)
Ten který přišel včera do naší ulice,
za večerního šera, byl hezký velice.
Oči mu něžně planou, jak se tak tiše plá,
a když mu řeknu - ano- tak tiše zašeptá.
     
Gmi Cmi7 D7 Gmi Cmi D7

Gmi D7 Gmi D7
D7 Gmi D7 A7 D D7
Cmi D7 Cmi Edim D
Gmi A7 D7 G

G D7
G
G7 C Eb7 G
G9 Gb9 F9 E9 A7 D7 Gmi
převzato z časopisu Repertoár malé scény 11/65
Text, noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 69 z roku 1965
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=-bGBATc6fDw


Hana Hegerová Hana Hegerová Hana Hegerová Hana Hegerová Hana Hegerová Hana Hegerová Šlitr, Hana Hegerová a Suchý




Jiří Suchý Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr s kolegy




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška, Karel Gott a Jana Brejchová ve filmy Kdyby tisíc klarinetů






Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional