obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Dívka s vlasem medovým složil Tom T. Hall, český text Mirek Hoffmann a nazpívali Zelenáči


Dívka s vlasem medovým 207* (Ballad of Forty Dollars)

   
Chci ||vyprávět vám příběh o jedné dívce s ||vlasem medo||vým,
ale|| jak to bylo tenkrát v noci, to se přesně ||nedovím.||

Já vím jen, že jsem spěchal a řek si tenkrát: Tak si cestu zkrať
spodem, kolem jezera, kde cestu kříží železniční trať.

Tam v záři bílých světel vidím dívku u přejezdu stát.
asi něco se jí přihodilo, je to na jejím obličeji znát.

Už dlouho tady čekám a ještě nikdo mě nezastavil.
Odvezte mě, prosím domů, je to odsud necelých pět mil.

Tvář má bílou jako sníh a paže jako mramor šedavý.
Proč tam stála na kolejích tak sama v černé noci, kdopak ví.

Tam předtím domem zastavte. Já za tátou teď musím domu jít.
Tak zmáčknu klakson - zastavím a čekám až ji přijdou otevřít.

Z chodby v nočním šeru, vrhá lampa na silnici zář.
Pane, já vám vezu dceru, proč máte tedy zamračenou tvář.

Po dívce pohled stáčím a marně kolem rozhlížím se tmou.
Vedle mě je místo prázdné - stejně jako cesta přede mnou.

Ten muž se nejdřív diví, zřejmě tomu, co se dovídá.
A zblízka na mě civí, když tichým hlasem, ke mě povídá:

já nevím, milý pane, zda je to mýlka, nebo krutý žert.
Tak nastartujte ten svůj bourák, zmizte odtud - ať vás vezme čert.

Předevčírem moje dcera zabila se - tak se radši ztrať.
Pět mil odtud u jezera, kde cestu kříží železniční trať.

Já dodnes tudy jezdím a hledám dívku s vlasem medovým.
Ale jak to bylo oné noci, to se snad už nikdy nedovím.
     
D D7 G
A D A7
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=5dryfsWokPc



V televizním pořadu Kam zmizel ten song Mirek Hoffmann vzpomíná jak nesl text této písně komisi ke schválení. Říkali jsme si, že tohle vůbec nemá smysl předkládat k cenzuře, protože je to "duchařský" text. Komise písničku šíleně rozcupovala.
Text začínal: ... někdy v životě se stává co jen stěží pochopím..." zde vylítli, že socialistický člověk chápe všechno, soudruhu! Nebo je tam, že předjedu před ten barák, zatroubím a teď se otevřou dveře a jak se objeví světlo, tak postava vrhá na silnici stín... tak soudruzi to ne, stín je takový ponurý slovo, dejte tam, že lampa vrhá na silnici zář. A takhle se v tom nimrali a nakonec to schválili a úplně jim ušlo, že je to duchařina...




Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči




Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Tom T.Hall




Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann se Zelenáči Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann Mirek Hoffmann





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional