obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Sestra Margit (Sister Mary) složil P. Yellowstone, český text Z. Borovec, v roce 1978 nazpíval Jiří Korn


Sestra Margit 211*

   
1)
||Sestro Margit, já se všude ||na svou lásku ||ptám.
Jakpak je jí, jak ji bude, ||co já bez ní ||sám.
||Slyším hlas, ||volá vás na ||tom lůžku v ||tmách.
||Sestro Margit, pomozte ji -|| já mám o ni ||strach.
r)
||Jel jsem, jako by mě ďábel hnal,
||jel jsem a náhle sloup tam stál.
||Se||stří, já nevím, co ||dál.
||Láska má, ||je náhle plná ran,
||Láska má, tiše ||leží, jenom oči doko||řán.
||Láska má a ||vinu mám jen já.
||Ó lidi, ||kde kdo jste, ||ó tak ji ||pomozte.
2)
Sestra Margit, měla denní, já teď službu mám.
Nic dívce vaší není, mnohem hůř je vám.
Vždyť ona je to jediné, co mám, co měl jsem rád.
Dám vám prášek na zklidnění, teď musíte jen spát.
Jel jsem...
rec:
Jak mám to vám říct.. vaše dívka je doma v pořádku, ale vy...
Mohla se na vás aspoň přijít podívat.
     

Ami E7 Ami
E Ami
G C G E
Ami E7 Ami

Dmi
Ami
F E Ami
A Dmi
G C E
A Dmi
Ami E5# Ami E
Vyšlo na desce JIŘÍ KORN ZPÍVAT JAKO DÉŠŤ Vydal Supraphon v roce 1978 Stereo 1113 2493H
Noty a akordy vyšky ve sborníku Supraphonu 95 v roce 1979
Noty:
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=G-TA-V4DGI0


Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Vítězslav Hádl a Zdeněk Borovec




Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn



Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn Jiří Korn a Karel Gott





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional