obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Angažovanou písničku Tulipán složil Jiří Šlitr, otextoval Jiří Suchý
a zpívá v pořadu Benefice Jiří Suchý v roce 1962 a v kabaretu Jonáš a tingl-tangl.


Tulipán 215*

   
1)
||Přišel mi k svátku gratulovat Olda
||a přinesl mi žlutý tulipán
||a pěknou reprodukci od Marolda,
||je na ní vidět bitva u Lipan.
2)
Pověsil jsem si obraz do pokoje
a tulipán jsem pod něj postavil,
||jó, umění a ||kytky to je moje,
||pak jsem to ||s Oldou ||všechno ||osla||vil.
r)
||Proč nechal jsem tulipán pod obrazem, proč?
||Proč jsem ho radši nepostavil na zem, proč?
||Když výstřel padne ||voják se kácí,
||tulipán vadne, barva se ztrácí,
||i kytka pozná, že bitva hrozná ||životu ||nesvědčí.
3)
||A proto tvrdím, že když kvůli pánům
||se začnou lidi mezi sebou prát,
||neprospívá to ||vůbec tulipánům
||a nezlobte ||se, ||já mám ||kytky ||rád.
     

Eb
Cmi
Fmi7
Abmi



Fmi7 Abmi
Eb F#dim Fmi B7 Eb

Gmi
D7
Gmi G7
Cmi
A7 D Bb7

Eb
Cmi
Ab Abmi
F#dim Fmi B7 Eb
Převzato z časopisu Repertoár malé scény 2/1963
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=tvKO3bofbXU


Pokus o transpozici:


   
1)
||Přišel mi k svátku gratulovat Olda
||a přinesl mi žlutý tulipán
||a pěknou reprodukci od Marolda,
||je na ní vidět bitva u Lipan.
2)
Pověsil jsem si obraz do pokoje
a tulipán jsem pod něj postavil,
||jó, umění a ||kytky to je moje,
||pak jsem to ||s Oldou ||všechno ||osla||vil.
r)
||Proč nechal jsem tulipán pod obrazem, proč?
||Proč jsem ho radši nepostavil na zem, proč?
||Když výstřel padne ||voják se kácí,
||tulipán vadne, barva se ztrácí,
||i kytka pozná, že bitva hrozná ||životu ||nesvědčí.
3)
||A proto tvrdím, že když kvůli pánům
||se začnou lidi mezi sebou prát,
||neprospívá to ||vůbec tulipánům
||a nezlobte ||se, ||já mám ||kytky ||rád.
     

D
Hmi
Emi7
Gmi



Emi7 Gmi
D Fdim Emi A7 D

Gmi
D7
Gmi G7
Cmi
A7 D Bb7

D
Hmi
G Gmi
Fdim Emi A7 D




Jiří Suchý Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý




Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr s kolegy






Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional