obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Motýl složil Jiří Suchý a Jiří Šlitr a zazpíval Jiří Jelínek a Jana Malknechtová v pořadu divadla Semafor Zuzana není pro nikoho doma v roce 1962. Hraje Ferdinad Havlík se svým orchestrem.


Motýl 219*

   
Ona:
Někdy si ||myslívám, že láska je mi vzdálená,
nejím a nezpívám a třesou se mi ||kolena,
ten pocit však se jako ||dým roz||plyne, když tě ||zřím
a ||do duše mi ||padne ||klid.|| || ||
On:
Zdá se mi, že jsem motýl, který si vzal do hlavy,
že lítat z kytky na kytku ho vlastně nebaví,
a proto rozhodl se hned pro nejkrásnější květ
a ||jenom pro něj ||hodlá ||žít.
Snad řek' jsem ||víc, než ||chtěl jsem ||říct',
Ona:
||to už se ||stá||vá,||
On:
bude to ||tím, že dobře ||vím, že jsi ta ||pravá.||
Že se mi ||hlava točí
Ona:
za to může šeřík snad,
On:
a tužkou na obočí chtěl bych zkusit ||verše psát,
Ona:
to všechno bude jenom ||tím, co ||dávno dobře ||vím,
že ||láska ||nedá lidem ||spát,|| ||
Oba:
že láska ||nedá, ||nedá ||lidem ||
spát.|| || || ||
     

G
Ami
D7 G E7
Ami D7 G Adim D7




Ami D7 G
D7 Adim D7

Adim D7 Emi D7

G F#7 C D7
G



Ami

D7 G E7
Ami D7 G Dmi E7

A7 C6 D7 G
G7 C Cmi G
převzato z časopisu Repertoár malé scény 8/1963
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=9PHCVByyMaw
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 49 z roku 1963


Jiří Jelínek Jiří Jelínek Jana Malknechtová Jana Malknechtová a Jiří Jelínek Jana Malknechtová a Jiří Jelínek Jana Malknechtová a Jiří Jelínek Jana Malknechtová a Jiří Jelínek




Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional