obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Život je pes složil Jiří Šlitr, otextoval Jiří Suchý a zpívá Pavel Sedláček v roce 1963.


Život je pes 223*

   
Vzduch je ||modrým nikotinem nasycen,
nový ubrus starým ví||nem ||polit,
mladý muž si tyká s měsícem
a vzlyká - život je pes a já se ||musím holit.
Jé jé jé jé ||||||||jé.
||Není to dávno ||co má brada ||byla holá,
||když tu náhle přišel vous,
||malý a zrzavý.
||Koupil jsem si holení
a ||večer místo školení,
||holil jsem se ||potají,
||tak jak to ||hoši dělají
a ||pak mě ||náhle ||prozra||dily
||boty|| vr||za||vý.|| || || ||
A ||ihned bylo veselo
skrz ||jeden vrzavej vous,
věřte, že || málo scházelo,
byl bych ||je vzteky kous!
Pak|| utíkal jsem večerem
a ||nebyl jsem si jist,
zda ||neskončí to malérem
||trsat budu twist.
Pak ||utíkal jsem večerem
a ||hledal jsem si klid.
Teď ||sedím v baru,
ve kterém ||mi ||mu||||tiše ||znít,
||vzduch je ||modrým nikotinem nasycen,
nový ubrus starým ví||nem ||polit,
mladý muž si tyká s měsícem
a vzlyká - život je pes a já se ||musím holit.
život je pes, život je pes, život je pes, ||živót jé ||pes.
     
F
Bb C7

F
Dmi Gmi C7 E7
A D A
D7
A
E7
D7
A E7
A E7
A A7 D F7
A Hmi A D A D A D
F
Dmi
Gmi
C7
F
Dmi
Gmi
C7
F
Dmi
Gmi
C7 F Dmi G7
C7 F
Bb C7

F
Gmi F

Převzato z časopisu Repertoár malé scény 11/1963
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=p3HMFTfqRUI
Vážený pane Tichý, píseň Život je pes opravdu zpívá Pavel Sedláček.
Je to ze hry Zuzana není pro nikoho doma, a tehdy tam byly např. i tyto skvosty: Drobný - Píseň pro kočku, Got - Sáně, Jelínek - Motýl.
Hráli to, už nevím proč, v Rokoku. Tamtéž jsem také viděl kus "Labyrint světa aneb lusthaus srdce" kde Matuška zpíval úžasnou záležitost "Mám hlavu plnou nápadů" (když slunce kluše k západu a barvu má jako zlatý pomeranč...) neznáte to...?
Karel Majer



Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr s kolegy




Pavel Sedláček Pavel Sedláček Pavel Sedláček Pavel Sedláček Pavel Sedláček





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional