obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Milenci v texaskách složili Jiří Bažant, Jiří Malásek, Vlastimil Hála, Vratislav Blažek. Je to píseň z filmového muzikálu Starci na chmelu natočeného v roce 1963, nazpíval Karel Gott.


Kdyby sis oči vyplakala 227*

   
|| || || || || || ||
||Kdyby sis ||oči vyplakala
||a jako moře ||byl tvůj žal,
||nikomu tím ||nepomůžeš
||život půjde ||dál.
||Na slzy vždycky ||je moc brzy
||a jenom slaboch ||by jich dbal.
||Planým nářkem ||málo zmůžeš,
||život ||půjde ||dál.||
||Nevěř, že zrada ||nepřebolí,
||ten zázrak se už ||stokrát stal,
||ať se trápíš ||pro cokoli,
||život půjde ||dál.
||I pro tvé oči, ||moje milá
||čas dávno lék svůj ||uchystal,
||kdyby sis je ||vyplakala,
||slepý ||bych tu ||stál.
     
Cmaj7 C6 Dmi7 G7 Cmaj C6 Dmi7 G7
C Ami
F G7
Emi Ami
Dmi7 G7
C C7
F Fmi
C Ami
Dmi7 G7 C Ab7
Db Bbmi
Ebmi Ab7
Fmi Bbmi
Ebmi7 Ab7
Db Db7
Gb Gbmi
Fmi Bbmi
Ebmi7 Ab7 Db
převzato z časopisu Repertoár malé scény 11/1963
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=DBmjPl0V2L0
Poznámka značky "miba":
Dík za tento zpěvník.
Zavzpomínal jsem si u krásných textů a v duchu i zanotoval jenom v duchu, protože nahlas by se to asi nedalo poslouchat. Jen malá připomínka tedy spíše upřesnění " č. 227 Píseň z filmového muzikálu Starci na chmelu. Kdyby sis oči vyplakala " V tomto muzikálu jako píseň vůbec nezazněla. Byl tam pouze recitován tento nádherný text a to jako básnička ( v zamilované scéně na půdě ). Později tento text nazpíval K. Gott.


Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott ve filmu Kdyby tisíc klarinetů




Jiří Bažant Jiří Bažant Jiří Bažant Jiří Bažant a Jiří Šlitr




Z filmu Starci na chmelu Z filmu Starci na chmelu Z filmu Starci na chmelu Jiří Malásek Jiří Malásek Jiří Malásek a Josef Vobruba




Jiří Malásek Jiří Malásek Jiří Malásek Jiří Malásek Jiří Malásek Jiří Malásek




Vlastimil Hála Vlastimil Hála Karel Vlach a Vlastimil Hála Vlastimil Hála Vlastimil Hála





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional