obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Tak jako ten Adam složili Jiří Šlitr a Jiří Suchý. Píseň z pořadu Jonáš a tingl-tangl.


Tak jako ten Adam 228*

   
||La la la la la ||la la la la la la
la la la la la la la ||la la la||
||la la la la la ||la la la la la
||la la ||la la la la || ||la la la la||
1)
||Zjištěno ||je prý ||vědecky
a ||dokázano svědecky,
že ||člověk musí ||mít někoho ||rád.|| || ||
||Už přece ||za dob ||Adama
||byla tu Eva s vnadama,
ten ||případ jistě račte všichni ||znát.|| ||
A ||protože ani já nejsem ||vyjímečný,
vetřel jsem se do přízně jedné ||hezké slečny,
||a ||právě tak jako ten Adam,
pod ||tíhou její krásy padám
a ||je ||mi přitom ||do ||zpěvu.
2)
Slečna jestli se nepletu
chodila v černém korzetu
a pyšnila se, jak je útlá v pase.
Když vítr nohy bezděčně
odkryje slečně skutečně,
já myslím, že snad utonu v té kráse.
A kdybych vám chtěl ještě
popsat její boky,
potřeboval bych nato aspoň čtyři sloky
a právě tak jako ten Adam,
pod tíhou její krásy padám,
a je mi přitom do zpěvu.
3)
Křivka jejího ramene
byla by hodna kamene
a sochařova mistrovského majzlíku.
Stejně tak hrdě vypjatá
dvě běloskvoucí poupata
kvetoucí nevinně ve stínu krejzlíku.
To všechno to jsou bezesporu její klady,
se kterými si člověk někdy neví rady
a právě tak jako ten Adam,
pod tíhou její krásy padám
a je mi přitom do zpěvu.
4)
Zjištěno je prý vědecky
a dokázáno svědecky,
že člověk musí mít někoho rád.
Už přece od dob Adama
byla tu Eva s vnadama,
ten případ jistě račte všichni znát.
Ta slečna, kterou jsem vám tady pracně popsal,
za tou jsem jako blázen
dnes a denně hopsal
a tíhou krásy toho hada
dneska už jiný Adam padá a je mu přitom do zpěvu.
La la la...
     
C G7
C C7
F C
C#dim G7 D7 G7

C Cdim C
A7
D7 G7 C C#dim Dmi G7 C
C Cdim C
A7
D7 G7 Dmi7 G7
C G7
C
C7 F
C
A7 Dmi G7 C
převzato z časopisu Repertoár malé scény 4/1964
vyšlo též na gramodesce Evergreeny ze Semaforu 2
vydal PANTON, Stereo 81 0847-1
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=ohkJSIiW9Fo


Jiří Suchý Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr a Jiří Suchý




Jiří Šlitr Jiří Šlitr s kolegy





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional