obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Zdvořilý Woody složil Jiří Šlitr, otextoval Jiří Suchý a zpívá Karel Gott v semaforském pořadu Zuzana není pro nikoho doma v roce 1963.


Zdvořilý Woody 231*

   
||La ||la ||la la ||la la ||la la ||la la ||la la
||La ||la ||la la ||la la ||la la ||la la ||la la
||La ||la ||la la ||la la ||la la ||la la ||la la
||A sotva dostal stádo ||krav,
||tak jak to žádá dobrý ||mrav,
||on ||u každé se zastavil
a|| slušně se ji předsta||vil:
||Já jsem Woody a ||dnešním dnem
||výnosem jsem tady ||ustanoven ||pastevcem.
||La ||la ||la la ||la la ||la la ||la la ||la la
||La ||la ||la la ||la la ||la la ||la la ||la la
La ||la ||la la ||la la ||la la ||la la ||la la

Woody byl cowboy zdvořilý a
krávy málo dojily,
ač každým dnem je vyzýval,
aby kontingent plnily:
„Milé krávy dnes mám tu čest pověděti vám,
jak to vlastně s mlékem jest.
La la la...

To mléko, které skutečně
ve vás se tvoří bezděčně,
věřtě si tomu, nebo ne,
lidem to chutná výtečně.
Neřekl ale, co hlavní je,
že čím víc mléka, tím má vyšší prémie.
La la la...

Woody dbal velmi na mravy
a nedbal vůbec na krávy
a krávy zase nedbaly,
zda zdraví je nebo nezdraví,
čekaly ale, zda vzpomene,
že by jim mohl dělat masáž vemene.
La la la...

Už dávno dávno JZD
Woody v Texasu nevedde,
vede ho někdo, kdpo to lépe
než-li Woody dovedde
a poučení nám vyplývá,
že zdvořilost taky vhodná někdy nebývá.
     
Dmi G7 F C Dmi G7 C
Dmi7 G7 C G7 F
C E7 Ami F6 G7 C G7
C G7
C G7
C7 F
C C7
F C
D7 G7 C
Dmi G7 C E C Dmi
G7 C Cdim Dmi7 G7
C G7 F C E7 Ami Ami7
převzato z časopisu Repertoár malé scény 1/1964
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 51 z roku 1963
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=9C38h-tuzP8


Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott





Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott




Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott Karel Gott





Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional