obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Chybí mi ta jistota složil Jiří Šlitr, otextoval Jiří Suchý a spolu zazpívali. Píseň je ze hry Jonáš a tingl-tangl




Chybí mi ta jistota 258*

   
1)
||Moje milá dala si tmavý přeliv na vlasy,
takže si ji stále s jinou ||pletu.
Chybí mi ta jistota, ||zda je to ta nebo ta
||a kdo je ta, která právě je ||tu.
Známí na mě hledí s ||podezřením,
že si ||často ||dívky měním.
Že ||prý není pro mě dobrým ||vysvědčením,
když ||denně na jinou zuby ||cením.
Já však žiju v domnění, že se dívky nemění.
Že mám pořád jenom jednu, co jsem měl už loni v lednu.
2)
Stala se věc nemilá, dívka se mi ztratila
i když se s ní občas scházím.
Že mi chybí jistota, zda je to ta nebo ta,
utíkám se k neutrálním frázím.
Máte vy to krásné vlasy,
rovné nohy, útlé pasy,
říkám dívkám, které se dnes ke mně hlásí,
jedna z nich je moje milá asi.
To však není řešení a tak moje domnění,
že mám pořád jen tu tuhle jednu,
co jsem měl už loni v lednu,
ztrácí se mi nedohlednu, ztrácí se mi nedohlednu.
3)
Míti zbraň se střelivem skoncoval bych s přelivem,
donutil bych milou k odbarvení.
Aby byla jistota, tahleta že je to ta,
jiná že to zaručeně není.
Zatím zdravím dívky tmavých vlasů
a snažím se podle hlasu
poznati tu po které tak dlouho pasu
dočkávaje jako husa klasu.
Jestli se to nezmění napadá mě řešení
i když nenajdu tu jednu
co jsem měl už loni v lednu,
po jiné se poohlédnu.
A pak dívce s plavým vlasem,
lakonicky řeknu: šla sem.
A budu mít zase jednu,
třeba v dubnu, když ne v lednu.
     

D
A7
D
F#mi A7
D
A7 D
A7 D
A A7
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 41 z roku 1964
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=YB-tOHrJBcg

Dobrý den, pane Tichý,
Chybí mi ta jistota 258* je z EP, kde bylo ještě Škrhola, Tak jako ten Adam, Koupil jsem si knot, ale tutově ji zpíval ŠLITR, ( smutně, flegmaticky, končí to chraplavým padavadá pampam...)
Karel Majer


Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr Jiří Šlitr




Jiří Šlitr a Jiří Suchý v Jonášovi Jiří Šlitr a Jiří Suchý Jiří Šlitr Jiří Šlitr s kolegy





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional