![]() |
Nostalgický čundr zpěvník (Nostalgia rogue songbook) |
![]() |
Písničky A - K | Písničky L - Ř | Písničky S - Ž |
Písničku Ona se brání složil Vladislav Heráček, otextoval Pavel Žák, zpívá Karel Černoch se skupinou Juventus v roce 1970 na desce Suprahonu 0 13 9013 H.
||Mám, svý děvče mám, je prima, jenže se ||brá||ní ví, ||že mám ji rád, chce se však ||prát, když se k ní sklá||ním. Mám, svý děvče mám, je príma, i když se brání já chtěl bych ji mít, ona chce snít bez objímání. Znám, tvý ústa znám, jsou príma, když se tak brání jen nevím zda znáš, na co je máš, jsou na líbání. Tak mi je dej, ty mi je dáváš, jsi príma, chvěješ se bázní, tmou vyšlehla zář, barví tvou tvář a srdce blázní. S tmou odchází sen, přichází den, v očích máš mír, podívej se už svítá. |
E F E F#mi A E |
Transpoziční tabulka |
S | T | D | S | T | D7 | |
7b | Fb | Cb | Gb | Dbmi | Abmi | Eb7 |
6b | Cb | Gb | Db | Abmi | Ebmi | B7 |
5b | Gb | Db | Ab | Ebmi | Bbmi | F7 |
4b | Db | Ab | Eb | Bbmi | Fmi | C7 |
3b | Ab | Eb | Bb | Fmi | Cmi | G7 |
2b | Eb | Bb | F | Cmi | Gmi | D7 |
1b | Bb | F | C | Gmi | Dmi | A7 |
0 | F | C | G | Dmi | Ami | E7 |
1# | C | G | D | Ami | Emi | H7 |
2# | G | D | A | Emi | Hmi | F#7 |
3# | D | A | E | Hmi | F#mi | C#7 |
4# | A | E | H | F#mi | C#mi | G#7 |
5# | E | H | F# | C#mi | G#mi | D#7 |
6# | H | F# | C# | G#mi | D#mi | B7 |
7# | F# | C# | G# | D#mi | Bmi | F7 |
Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).
1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)
Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.
Klavírní akord kalkulačka
Snadné akordy
potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.