obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Sedm dostavníků složil Bohuslav Ondráček, text Jiřina Fikejzová, nazpíval Waldemar Matuška v roce 1966. Taneční orchestr Čs.rozhlasu řídil Josef Vobruba


Sedm dostavníků 262*

   
||Plání se blíží sedm dostav||níků,
||stačí jen mávnout a jeden zasta||ví.
||Veze mě dál, za pár ||dobrých slov a dí||
||ten kočí, co má modrý|| voči laska||vý.

||Hijá, hijá ||hou, ||dlouhá vede ||cesta.
||Dlouhá jako ||píseň, co ||mě napa||dá.
||Hijá, hijá ||hou, ||sám když někdy ||stojím
||sám proti slunci, který ||právě zapa||dá.

Vím, že se hvězdy dneska nerozsvítí,
neklidný ptáci maj hlasy hádavý.
Vyprahlá zem už velký deště cítí.
Ty deště co i moje stopy zaplaví.

Hijá, hijá hou....

Plání se blíží sedm dostavníků,
stačí jen mávnout a jeden zastaví.
Veze mě dál, za pár dobrých slov a díků
ten kočí, co má modrý voči laskavý.

Hijá, hijá hou....
     
Ami G
Ami G
F Emi Ami
F Emi Ami

A7 D7 G7 C
A7 D7 G7 Ami
A7 D7 G7 C
F Emi Ami

Text, noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 74 z roku 1965
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=r6xxjfJImiQ
Poznámka:
Textařka Jiřina Fikejzová vzpomínala v TV pořadu Kam zmizel ten song? na zpěváka této písně - Waldemara Matušku. Potkala Waldu a ten na ni volal, že má nový text: ...plání se plíží sedm důstojníků... a že má zatím jen jeden řádek.



Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová a Marie Rottrová Jiřina Fikejzová a Karel Gott Bohuslav Ondráček




Josef Vobruba





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional