obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň Zelený pláně (Green fields) složili Terry Gilkyson, Richard Dehr a Frank Miller otextoval Ivo Fischer a zpívá Josef Zíma v roce 24.5.1963.



Zelený pláně 26*

   
1)
||Tam, kde zem ||duní ||kopyty ||stád,
||znám plno ||vůní co ||dejchám je tak ||rád
||čpí tam pot ||koní a ||voní tymi||án,
||kouř obzor ||cloní jak ||dolinou je ||hnán,
||rád žiju ||na ní, ty ||plá||ni zele||
2)
Tam kde mlejn s pilou proud řeky hnal
já měl svou milou a moc jsem o ni stál
Pak přišlo psaní - ať na ni nečekám,
prý k čemu lhaní a tak jsem zůstal sám,
sám z nenadání v ty pláni zelený
r)
||Dál čistím chlív a|| lovím v oře||ší,
||jenom jako dřív mě ||žití netě||ší
||když hlídám stáj a slyším vítr ||dout
||prosím ať ji ||poví, že mám v srdci ||troud
3)
Kdo ví, až se doví z větrnejch skal,
dál že jen pro ní tu voní tymián
Vlak hned ten ranní ji u nás vyloží
a ona k spánku se šťastná uloží,
sem do mejch dlaní v tý pláni zelený.
     

Ami Dmi Ami E7
Ami Dmi C G
F G7 C Ami
Dmi G7 C E7
Ami Dmi Ami E7 Ami







F G C
F G C
Ami Dmi
Ami Dmi E7
Ukázka anglicky: http://www.youtube.com/watch?v=BoUJXoJpXpE
Jestli mě paměť neklame, tak to skutečně byli Spirituálové, kdo přinesl Zelený pláně a taky je jako první zpívali. Prodejnější (bez pejorativního přídechu) byl ovšem Zíma. A jako kluka mě tím úplně okouzlil.
Gregory z hor
Paměť opravdu někdy klame. To nebyl Spirituál, to byl Červánek. (nevím ale, jestli Červánek nebyl předchůdcem pozdějšího Spirituálkvintetu.)
Max Šimek
Červánek a Spirituál spolu nemají nic společného, to první byli dva trampové, co pamatovali ještě předválečnou dobu. Spirituál měl první koncert ne dřív než v roce 1960 a od začátku byl na spirituály. Právě tam se našli s Fišerem. Ten otextoval Zelený pláně a další písně, ale určitě ne pro duo Červánek. Vzpomínám, že jsem někde slyšel Tichotu, jak na Fišera vzpomínal v souvislosti s touhle písní. Myslím, že to byl Spirituál, kdo Zelený pláně přinesl.
Gregory z hor


Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer




Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma




Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma Josef Zíma a dirigent Krautgartner Josef Zíma a dirigent Krautgartner





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional