obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň Lásko, mě ubývá sil napsali Roger Bowling, Hal Bynum česky otextoval Michal Janík a zazpíval Pavel Bobek


Lásko, mě ubývá sil 273*

   
||sám pozdě večer jsem do sálu vešel.
Sedl za stůl a uslyšel ||smích.
||Krásná se zdála a na ||mne se smála.
Já se ||zeptal jak ||říkat ji ||smím.

Jestli chceš tak mi tykej - jak chceš mi říkej.
A máš-li touhu, tak ||líbat mě ||smíš.
A ||bílá jak svíce už neřekla více
a já se jen díval, jak sedá si|| blíž.

Pak jsem ho spatřil, on k silákům patřil.
- - - v zápětí zamířil k nám.
já cítil jak blednu a dech můj se krátí.
já malý byl a byl jsem sám.
to co potom se dělo mne úplně vzalo
- - - měl začít a právem mě zbít.
Však zničil mé plány, řek’ na místo rány
slov pár, dodnes slyším je znít.

Řekl: lásko mě ubývá ||sil,
já říkal si dávno, že bídný jsem ||byl.
||cítil se králem, teď chudák jsem málem
a v mlhách se ztrácí můj ||cíl.
Řekl jí: ||lásko mě ubývá ||sil...||
dál vím, že zmizel jak spadané listí,
ale jeho cíl nezmizel sním.

My jsme dál tu hru hráli... ve dveřích stáli
i tam s námi stál jeho stín.
Byla krásná jak nebe, já slyšel sám sebe
jak říkám, že nepůjdu dál.
už nevím nic o ní, jen hlavou se honí těch slov pár
a stín co tam stál.
Řekl jí: lásko mě ubývá sil..
     
G
D7
Ami D7
Ami D7 G


G7 C
D7
G










C
G
C
G
D7 G A

Noty a akordy vyšly ve sborníku Zpíváme s kytarou 372 v Supraphonu 1988
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=gpZn8qDLA4I

Osobák
(parodii hrála Lokálka s textem Ládi Straky)
	
  Já sám pozdě večer na hřiště vešel
  vzal trenky a uslyšel smích.
  Krásná se zdála s koulí si hrála
  já se zeptal zda vrhat s ní smím
  Jestli chceš se mnou vrhej pak pro kouli zdrhej
  vždyť máš nejmíň metrák a půl
  Rovná jak svíce už neřekla více 
  a já díky jí do vln sportu vplul
  Já denně pak vrhal jak po červeném víně
  a tuk zvolna měnil se v sval
  Já namísto piva jen kofolu srkal
  a kondiční fotbal jsem hrál
  Pak po roce s kyticí v ruce
  jsem za sličnou koulařkou šel
  už se štíhlým pasem řek třesoucím hlasem
  slov pár  co jsem dávno říct chtěl
  
  Řek jsem jí lásko mě ubývá kil
  a mám nyní svaly kde dřív bůček byl
  Já cítím se králem chci s tebou jít sálem
  tvé ANO je můj velký cíl.
  Řek jsem jí lásko mě ubývá kil
  
  To co potom se stalo mě úplně vzalo
  a po zádech rozběh se mráz 
  Ona v saku tam stála dost divně se smála
  a hluboko zněl její hlas
  Aby výkon svůj zvedla prý moc prášků jedla
  a teď je  z ní chlap jak má být
  Pak pravil mi Véna ten bývalý žena
  slov pár dodnes slyším je znít
  
  Řekl mi Karle mě přibývá kil
  já cítil se krásně když dívkou jsem byl
  Však nedbal jsem rady teď pryč jsou mé vnady
  a v mlhách se ztrácí můj cíl
  Řekl mi Karle mě přibývá kil
  





Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek Pavel Bobek




Lokálka Lokálka Láďa Straka Lokálka




Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.



Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional