obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku složil a nazpíval Jaromír Nohavica


Fotbal 302*

   
1)
V ||neděli v pět deset ||sraz u Baníku
||desítka vleze se ||tam ještě ||jedna.
Co ||čumíš frajere - ||chceš do ciferníku
||jestli mě dožereš - ||hele jsem ||bedna
r)
||Tribuna na stání, ||necpi se vřede.
||Hadráři, ||sparťani, ||Ostrava ||jedem
||Už to má správný var, jen počkej ||až tě...
||Dobrý den sportu zdar fotbalu ||zvláště!
2)
Tři nula na rohy a jinak šulnul
berte je přes nohy, liga je liga.
Dnes jsem měl odpolední, tak jsem to bulnul
zacláníš chlape, sedni, navalte cíga.
r)
Zelená je tráva, rozhodčí nekřepči!
Ostrava jedem, Ostrava, Lička je nejlepší.
Pětku mě lístek stál, tak se ukažte
Dobrý den sportu zdar fotbalu zvláště!
3)
Lumpové, hovada, Chovanec karta,
jesličky paráda, šij to na bránu!
Bijte je Pražáky, hanba Sparta,
jaký saky paky vole sedm banánů.
r)
Stojím tam v klidu, jsem fanda svýho klubu.
Ten gól byl z ofsidu, sudímu rozbít hubu.
Kde je ten autokar, propíchnout pláště
Dobrý den sportu zdar fotbalu zvláště!
4)
Ty mlč ty páprdo, no ty v tom baloňáku,
fotbalu rozumíš, jak koza náklaďáku.
Být tebou tak nežvaním a radši mažu,
jinak se neubráním pak ti ukážu.
r)
V neděli po fotbale, kdo umí ten umí,
hej vrchní seš pomalej šest nula na rumy.
Já bych jim ukázal na šachtu s nima.
Dobrý den sportu zdar fotbal je prima!
     

Ami C
G Ami E7
Ami C
G Ami E7

F Ami
Dmi G Ami E
Ami Dmi
E Ami
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=WptRs57MqfE



Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica




Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Ostrava Ostrava - území bývalé koksovny Karolina Ostrava Ostrava Ostrava




Zárubek Zárubek Zárubek Zárubek Zárubek Zárubek




Důl Petr Bezruč Koksovna Karolina Koksovna Karolina hornická kolonie Ostravský rynek Ostravský rynek




Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional