obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Byla jedna holčička složil hudbu Moe Jaffe. Česky otextoval a zpívá Jan Werich. Na gramodesku též nazpívaly sestry Allanovy.


Byla jedna holčička 307*

   
1)
||Byla jedna holčička ||v naší ulici,
měla ráda chlapečka ||s bílou čepicí.
Z chlapečka se vyklubal statný námořník,
svaly měl jak Herkules, tváře krev a mlík.
r)
Nóósil kalhóóty dole široký,
vllněný svéétr přes úzký boky.
Oóna zas byla štíhlá jak rybička,
oba dva se vešli do jednoho trička.
2)
Když vyrostla holčička v naší ulici,
tak si vzala chlapečka s bílou čepicí.
Z chlapečka se vyklubal statný kapitán,
svaly měl jak Herkules, břicho jako džbán.
r)
Nóósil kalhóóty dole široký,
vllněný svéétr přes mužný boky.
Říkal ji dále: má štíhlá rybičko,
oba dva měli už své vlastní tričko.
3)
Dneska chodí babička naší ulicí,
za ní chodí dědeček s bílou čepicí.
O dědečkovi se ví, že byl admirál.
Že pil když byl kapitán a že pije dál.
r)
Nóósí kalhóóty dole široký,
svéétr mu plandá přes suchý boky.
A když zapadne za hory sluníčko,
ona čeká na něho a plete mu tričko.
     

C G
C

Ukázka http://cz.youtube.com/watch?v=hDS5gDg_Pdg
Jiná ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=22IcgPwXFQE

Zápis návštěvníka YouTube:

MattMurdockCZ zapsal komentář pro Byla jedna holčička:
óóóóó díky... to je super :-) Mnohem lepší než originální verze Bell Bottom Trousers

Anglický zápis návštěvníka YouTube:

Byla jedna holčička

Since I don't know Czech, I can't tell whether this is the "clean" or naughty version of "Bell Bottom Trousers," though I assume it is the former. My father, Moe Jaffe, wrote the clean English version of this song in 1944. It became a big hit during World War II. My brother discovered this Czech version, which I really like.

Strojový překlad do češtiny:

Neznám češtinu, nemohu říci zda toto je "čistá" nebo rozpustilá verze "Bell Bottom Trousers" přesto já předpokládám, že je dřívější. Můj otec, Moe Jaffe, psal čistou anglickou verzi této písně v roce 1944. Ta stalo se velkým hitem během druhé světové války. Můj bratr objevil tuto českou verzi, opravdu se mi líbí.




Jan Werich Jan Werich Jan Werich Jan Werich Jan Werich sestry Alanovy sestry Alanovy





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional