obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Lidová píseň z pořadu Kramářské písně na stanici Radio Praha dne 17-05-1990


Kanonýr Jabůrek 311*

   
1)
||Tam u Královýho Hradce lítaly tak koule prudce
||z kanonů a flinti||ček ||do ubohých lidi||ček.
r)
A u kanonu stál a ||pořád ládo -lá||do -
a u kanonu stál a ||furt jen ládo||val.
2)
Vzdor hroznému dešti kulek, fójervertr Franz Jabůrek
s luntem u kanonu stál a pánvičku ládoval.
A u kanonu...
3)
A už střílel jako blázen, Prajzi měli horkou lázeň.
Celej rozbil regiment, Jabůrek, ten saprment.
A u kanonu...
4)
A hned prajští kanonýři na Jabůrka všichni míří.
Každej ho chtěl trefiti, princi se zavděčiti.
A u kanonu...
5)
První kartáč, můj ty smutku, vjel mu hubou do žaludku.
On však honem ho vyndal a už zase střílel dál.
A u kanonu...
6)
Praskla puma velmi prudce, utrhla mu obě ruce.
On rychle boty sundal a nohama ládoval
A u kanonu...
7)
V tom jeden prajzský trail vylít, šrapnel mu hlavu ufík.
Ač už na to neviděl, na Prajze přeci střílel.
A u kanonu...
8)
Jabůrkovi letí hlava zrovna kolem jenerála.
A křičí: já melduju, salutovat nemohu.
A u kanonu...
9)
Když pak pum a kulek více, trefilo ho do munice.
Tu se teprv toho lek a s kanonem pryč utek.
A u kanonu...
10)
A že zachránil ten kanon, do šlechtického stavu on
povýšen za ten skutek, hnedle fon dí Jabůrek.
A u kanonu...
     

A
E A E A

E A
E A
plná verze:

Tam u Královýho Hradce
lítaly tam koule prudce,
z kanónů a flintiček
do ubohých lidiček.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Kmáni, šarže,oficíři,
kobyly i kanonýři
po zemi se válejí,
rány je moc pálejí.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Vzdor hroznému dešti kulek
feuerwerker Franz Jabůrek
s luntem u kanónu stál
a pánvičku pucoval.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Vytřel ho po každé ráně,
a už zase házel na ně
dvoucentové kuličky,
na ubohé Prajzíčky.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Po každém vždy vypálení
slyšet bylo nadávání,
Jabůrku ty raubíři,
hele jak na nás míří.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Když to slyšel pan jenerál,
vína připíti mu hned dal,
řka: můj milý Jabůrku,
zde máš mojí čutorku.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

 Jabůrek nelíz ni kapky,
řka: nedělaj si oušlapky,
ze mne, pane jenerál,
a nechaj mne střílet dál.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

A už střílel jako blázen,
Prajzi měli horkou lázeň,
celej rozbil regiment
Jabůrek, ten saprment.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

V tom ho zahlíd’ 
Kronprinz Fridrich:
her je, den Kerl erschiess ich,
a už hází, potvůrka,
rachejtle na Jabůrka.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

A hned prajzští kanonýři
na Jabůrka všichni míří,
každý ho chce trefiti,
princi se zavděčiti.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

První kartáč, můj ty smutku,
vjel mu hubou do žaludku,
on však honem ho vyndal,
a už zase střílel dál.

A u kanónu stál,a pořád ládoval......
Praskla puma velmi prudce,
utrhla mu obě ruce,
on rychle boty sundal a nohama ládoval.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

V tom jeden prajzský frajvilik
šrapnelem mu hlavu ufik,
a už na to neviděl,
na Prajzy přeci střílel.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Jabůrkovi letí hlava
zrovna kolem jenerála,
a křičí: já melduju,
salutovat nemohu.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Když však pum a kulek více
trefilo ho do munice,
tu se teprv toho lek’
a s kanónem pryč utek.

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

A že zachránil ten kanón,
do šlechtického stavu on
povýšen za ten skutek,
Edler von die Jabůrek

A u kanónu stál, a pořád ládoval......

Dej mu pánbůh věčnou slávu,
„von“ má, ale žádnou hlavu,
nedělá si z toho nic, bezhlavých „von“ je prý víc.




Děkuji za připomínku panu Jiřímu Křivovi z Krnova
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=5dwtmnV8Rxo







Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional