obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Stará trampská píseň mně neznámých autorů


Farewell 319*

   
1)
Opou||štím svůj rodný ||kraj, ranče, ||ohradu i ||stáj,
opou||štím svou ||rodnou sava||nu.||
Putu||ji dál ke hvě||zdám, svoji ||cestu dobře ||znám,
kama||rády ||kovboje tu ||mám.||
r)
Oh, ||fravel, ||fravel, ||fravel,
||koníčku můj na cestu se ||dej! ||Hola hej
Cesta ||má je neznámá, pose||tá je hvězda||ma
a v těch ||hvězdách celý ||život ||můj.
2)
Cesta má je zlatý důl, vzdálená života půl,
zlatou stezku mou mně ozáří.
Lepší je kůň, než žena, nepotřebuje věna,
stačí mu jen otýpka sena.
3)
Když projíždím Texasem nad hlavou točím lasem,
kolt můj visí nízko pod pasem.
Když jsem kolty tasit měl, černý Jack mě předešel,
a já s kulkou k zemi klesl jsem.
4)
Děvče, o kterém já sním, víc už nikdy nespatřím,
kamarádi, já už umírám.
Naposled zřím rodný kraj, ranče, ohradu i stáj,
naposled zřím rodnou savanu.
     

D D7 G D
E7 A D A7
D D7 G D
E7 A7 D D7

G Gmi D
H7 Emi A7
D G D
Emi G D
   Parodie:
   Jede kovboj z Texasu, dva kolty má u pasu
   a svou ženu vede na lasu.
   Má za sebou perný den a je velmi unaven
   a přesto si vesele zpívá: Oh, fravel...
   Lepší je kůň, než žena, nepotřebuje věna,
   stačí mu jen otýpka sena.
   Žena nestálý je tvor, jak na dravé řece vor.
   Chraň se synku, chraň se těch potvor. Oh, fravel...
   Tak odjíždím z Texasu, dva kolty mám u pasu
   šinu si to hvězdným údolím.
   V Mexiku mám zlatej důl, vzdálený života půl
   a teď se tam opět navracím.

Farewell - autora taky neznám, ale song samotný je evidentně klasická brdská lidová tvořivost. Znám podobných několik. Poprvé jsem se s ním setkal v roce 66 na brdským Dawsonu ve formě tý parodie. ;o))))
Hombre
Instruktážní ukázka:








Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional