obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň (Quand il est mort la poète) složil G.Becaud v roce 1963, text Zdeňka Borovce zazpíval v roce 1968 Josef Laufer,
druhý text Ivo Fischera nazpíval Waldemar Matuška 11.dubna 1968 s orchestrem Václava Hybše.


Kam zmizel tvůj dětský úsměv 332*

   
1)
||Kam zmizel tvůj dětský ||úsměv ?
Kam zmizel tvůj dětský ||úsměv ?
Vím, o něm ||vím, ||vím, o něm ||vím,
||ne - neo||dlét’ jako ||dým. ||
2)
Já jsem ho z tvé tváře zlíbal.
Já jsem ho z tvé tváře zlíbal.
Vím byl to hřích, vím byl to hřích,
vzít si jen tak tvůj smích.
3)
Pak jsem se myl u potůčku,
pak jsem se myl u potůčku,
proud běžel dál, proud běžel dál,
tvůj smích mi ze rtů vzal.
4)
Ne, neplač dál nad tvou ztrátou,
ne, neplač dál nad tvou ztrátou,
tvůj dětský smích, tvůj dětský smích,
zní od těch dob v potůčcích.
     

D A
D
D7 G Gmi6
D E7 A A7
   ******************************************
1) Až se můj čas ponachýlí,
   až se můj čas ponachýlí,
   jen žádnej pláč, jen žádnej pláč,
   ať hudby můžou hrát.	
   
2) Pentle a fábory bílý,
   pentle a fábory bílý,
   ne černej flór, ne černej flór,
   já černej flór nemám rád. 
   
3) Až bude s mým zpěvem ámen,
   až bude s mým zpěvem ámen,
   já půjdu sám, já půjdu sám,
   andělskejm kůrům vstříc.	  
   
4) Jen žádnej náhrobní kámen, 
   jen žádnej náhrobní kámen,
   pár sedmikrás, pár sedmikrás,
   pár sedmikrás a nic víc.
Text, noty a akordy jsou ve sborníku Písničky do kapsy 41 Pantonu z roku 1968
Ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=0-mab_xspfA




Gilbert Becaud Gilbert Becaud Gilbert Becaud




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer




Josef Laufer Josef Laufer Josef Laufer




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Vítězslav Hádl a Zdeněk Borovec





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional