obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku složil Vladimír Vysocký, českým textem opatřil a zazpíval Ota Veverka. Mám nahrávku v podání Jiřího Vondráka.


Serjoža 343*

   
1)
||Tak podle naší víry ||vypili jsme ||málo,
||Serjožo řekni - jak to ||vypadalo.
||Kdyby ta vodka fakt ||za něco stála,
tak ||by nás asi sotva ||vodrovnala.
||Pět flašek není k ||zatemnění mozku,
||tu první jsem si dali u ||kiosku.
||A z druhé v parku, ||chtěli jsme si loknout a ||dál?
||dál nevím, dál ||mám prostě vokno.
2)
Já jsem pil za moc špatných okolností
a nejedl jsem a měl jsem důvod k zlosti.
Oběma nám ta vodka neseděla
a najednou jsme byli jako děla.
Ten třetí, ten se bránil jenom chvíli,
ačkoliv my ho příliš nenutili.
Napadrť brýle a že prý naší vinou?
Neměli jsme si mezitím dát víno.
3)
Domlouval nám, radu dával k tomu:
rozejděte se, jděte klidně domů.
Já jsem byl pro, já byl pro rozejití,
jenže mě trochu zdrželo to pití.
Že jsem byl sprostý? To bych pochyboval.
Serjožo řekni - říkám sprostá slova?
Když se mi ale zamotala hlava,
praštil jsem sebou a řval - marná sláva.
4)
Tohle ať prosím, není v protokol.
Vždycky jsem ctil rodinu i školu.
A jistá zkušenost mi jasně říká,
že život sám vždy ztrestá výtržníka.
Nemyslete, Serjoža se diví,
vždyť on Vám řekne, jen co vystřízliví.
Že v životě se potrestáme sami
a tak nás pusťte - netrapte se s námi.
5)
Že pořád kývá, vždyť na tom nic není,
on všechno chápe, kývá z přesvědčení.
A taky, že je z téhle scény ztrémovaný.
A vůbec popletený.
Pusťte nás domů, čekají nás tam děti,
přijdeme pozdě a ten čas hrozně letí.
Teď už je noc a v tom mám, v tom mám praxi,
nejezdí metro a nevezme nás taxi.
6)
Jen co je pravda, jsem tu u vážnosti,
docela jako důležití hosti.
A decentně nás budí za svítání seržantův hlas,
ne hloupé kokrhání.
Možná, že s hudbou odsuď vykročíme,
jenom si klidně Serjožo dál dřímej.
Ráno se musí zapít kocovina,
Serjožo život, to je hrozná dřina.
     

Ami E Ami
Dmi Ami
Dmi Ami
E Ami
Dmi Ami
E Ami
Dmi Ami E
E Ami
Instruktážní ukázka:


Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký




Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký




Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký




Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký Vladimír Vysocký





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional