obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku o americké vojenské základně na Kubě složil Miroslav Jaroš v době totality.


Guantanamo 352*

   
1)
||Palmy se kývají z krčem zní opilé ||hlasy,
vítr si pohrává s vlajkou z pruhů a ||hvězd,
třpytí se bodáky, hlavně a tankové ||pásy,
víří bílý písek vyprahlých slaných ||cest.
r)
||Guantanamo hejá, Guanta||namo
||Guantanamo hejá, Guanta||namo
Guantanamo hejá, Guanta||namo
||Guantanamo hejá, Guanta||namo
2)
Dál k moři táhnou se pruhy ostnatých drátů;
vítr si pohrává s vlajkou pruhů a hvězd,
jen tankové pásy a vojáci spojených států
víří bílý písek vyprahlých slaných cest.
Guantanamo hejá...
3)
Rum na rtech chladí a whisky zas ohnivě pálí,
na polích zraje třtina a schne sláma;
moře se vlní a příboj se tříští o skály,
harmonika zpívá písničky Guantanáma.
Guantanamo hejá...
     

A E7
A
E7
A

A E
E7 A
E
E7 A
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=1tBk9IRpwus



Ta písnička se jmenuje Guantanámo (nikoli Quantanamo), a vznikla na objednávku pro takzvaný "Festival mladé politické písně" v Plzni, organizovaný kdysi UV SSM. Část folkařů se tehdy dala přesvědčit k tvorbě angažované politické písně, a tato píseň byla jedna ze špiček této snahy. Samotný festival měl být náhradou za populární (a tehdy už zakázanou) Portu, což se nepodařilo - další rok festival pro nezájem mladých a opuštěn kvalitními autory a interprety tiše zesnul, přes masivní podporu ze strany SSM. ;o))))))
Hombre



Ahoj,
Textař se jmenuje Miroslav Jaroš tedy nikoliv Míla Jaroš. Přezdívku má Skunk.
Narodil se 4.12 1950 ve Dvoře Králové n/L.
Guantánamo nikdy nebyla složena na žádnou objednávku UV SSM. Mirek byl velký antikomunista, který byl u nás stihán za svůj postoj tak, že musel s celou rodinou ( jeho dcerám bylo tehdy 4 a 5 let ) emigrovat. Dnes žije v Dinkelsbuhlu v SNR. Mě šlo nejvíc o to zbavit Skunka přílepky nějakého přicmrndálka tehdejšího režimu. Vždyť v roce 1973 když jeho text " Dietroit City " obsadil druhé místo na Country festivalu v Jablonci n/N, mu Jupp Konečný zakázal přebrat cenu v jeansové bundě. Tak se jim na ni vyprdl, na pódium nešel a nic si nepřevzal.. Prostě, takový byl a je.
Dík.
Ahoj Oskar R.
P.S. Koukni se na stránky dole. Je tam o něm dost a dost a hlavně podle pravdy.

http://rabis.webnode.cz


Guantanámo Guantanámo Guantanámo




Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional