obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž



Hudba, původní text M.Wilkin, D. Dill, nahrávka této verze patří Taxmenům, autorem textu je Jan Krůta.



Dlouhý černý závoj 368*

   
1)
||Stalo se to dávno, už je to roků pár,
||chlapa zabili prej ||tam, co stával ||bar.
Dva to viděli a oba dva říkali, že ||vypadal jak ||já,
ten ||chlap, co utí||kal.
2)
Soudce se mě ptal: Jaký máš alibi?
Buď jsi někde byl, nebos´ ho zabil ty!
A já jen mlčky stál a pot se ze mě lil, jen kamaráda žena ví,
kde já jsem tu noc byl.
r)
||Každou ||noc, když ||všichni ||spí,
||její ||pláč až k ||mýmu hrobu ||zní.
Nikdo neví, ||nikdo ne||zná
||nikdo to neví, ||jen ||já.
3)
Už oprátku mi chystaj a kněz mi sbohem dal
a dole byla žena, co já s ní tu noc spal.
A dole byla ona, vedle ní kamarád myslíc, že má jen jeho
a to mu nechci brát.
4)
Pak trhli podlahou a já byl k nebi blíž
a ona stála dole, jen o dva metry výš.
pozdě navečer, když kamarád šel spát, tak přišla na můj hrob
mi s pláčem sbohem dát.
r)
Každou...
     

C
G F C
G G7
F C






F C F C
F C F C
F C
G7 F C
Ukázka s Taxmeny: http://www.youtube.com/watch?v=yE0PBRAZHzs
Ukázka s Greenhorny: http://www.youtube.com/watch?v=9-w4UlrSPrc
Long Black Veil - D. Dill & M. Wilkin: http://www.youtube.com/watch?v=50k18gL76AU



Autorem tohoto textu není Jan Vyčítal. Nahrávka této verze patří Taxmenům, autorem textu je snad Michal Bukovič. Text Jana Vyčítala, kteří nahráli Greenhorns pod stejným nazvem, (LP Pod liščí skálou, CD Čtvrtstoletí se Zelenači, CD V baru Zlatá Praha) začíná slovy
"Tu partii neměl já s osudem hrát..."

Děkuji za upozornění paní Věře Klabanové
jméno textaře jsem opravil

záznam pana Bukoviče z knihy hostů:
Předmět Dlouhý černý závoj Odesílatel: Michal Bukovič / bukovic@volny.cz
Dotyčná skladba byla největším hitem Ohařů na koncertech počátkem 70.let min. století. Zpíval Vráťa Vyskočil a text napsal JAN KRŮTA (později texty např. Daliboru Jandovi - Žít jako kaskadér, Hráli jsme kličkovano atd.) Členové Ohařů se různě prolínali s Taxmeny (tehdy Krajánci), Vráťa lítal sem tam mezi tím. Poprvé to nahrál na CD až v r.1995 s Taxmeny - CD"Zlatá éra" - Venkow 07 0060-311. Nahráli to i Greenhorns (momentálně nemohu najít) a taky Láďa Vodička s Country Beatem pod názvem "Prý já to byl - text Pavel Vrba). Toť tak asi vše. Zdravím Michal Bukovič.


Jan Krůta vpravo za Ivetou Bartošovou Taxmeni Taxmeni




Michal Bukovič zemřel dne 31-01-2008 na rakovinu hrtanu.

M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič Mirek Černý a Michal Bukovič M.Bukovič parte





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional