obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Původní text a hudba Gene Pitney (Hello, Mary-lou), český text Zdeněk Borovec. Natočeno v roce 1962 Zpíval Milan Chladil.



Je nás jedenáct 374*

   
1)
||Je je je nás jedenáct, nejsem ||sám,
my ||všichni jsme tvou krásou opi||lí.
||Je je je nás jedenáct a ||já se ||ptám
||koho z nás ||oslovíš: Můj mi||lý.
2)
Když se mnou mluvíš, to se ví,
ostatní se objeví a jeden nemá kouska soukromí.
Deset dalších ctitelů, touží po tvém pocelu,
ach, tohleto mi zdraví podlomí.
3)
Je je je nás jedenáct, nejsem sám,
ty ne a ne, říct koho ráda máš.
Je je je nás jedenáct a já se ptám
koho z nás oslovíš: Můj milý.
4)
Když se jeden odváží uchopit tě pod paží,
hned ve střehu je celý spolek náš.
Druhý, třetí, desátý lepí se ti na paty,
tak řekni přece komu přednost dáš.
5)
Je je je nás jedenáct, jak v kopané
v rukou tvých spočívá osud náš.
     

A D
A E
A F#mi Hmi
A E7 A


V originále je také v nádherné bluegrassové úpravě v podání Seldom Scene
Hello, Mary Lou
    Hello, Mary Lou, good-bye night
    Sweet, Mary Lou, I'm so in love with you
    I know, Mary Lou, we never part
    So hello, mary lou, good-bye heart

Passed me by one sunny day
Frashed those gib broun eyes my way
I know I wanted you forever more
Now I'm not one that gets around
Swear my feet stuck to the ground
And though I never did meet you before
  * Refrain
I saw your lips,I heard your voice
Bleave me, I just had no choice
Wild horsed couldn't make me stay away
I thought about a moonlight night
Arms around you good and tite
That's all I had to see for me to say
  * Refrain



Děkuji za připomínku panu Jiřímu Křivovi z Krnova
Noty a akordy vyšly ve sborníku Spievame v rytme č.10 v roce 1962
Noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 42 z roku 1962
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=miuFkFLKArg
Ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=zLkCWT2neuI



Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec




Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Zdeněk Borovec Vítězslav Hádl a Zdeněk Borovec




Milan Chladil Milan Chladil Milan Chladil Milan Chladil Milan Chladil Milan Chladil Milan Chladil





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional