obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Hudba, slova a zpěv Jaromír Nohavica.


Pavilon č.5 394*

   
||Cha, cha, cha, ||cha, cha, ||cha.
||Cha, cha, cha, ||cha, cha, ||cha.
||Cha, cha, cha, ||cha, cha, ||cha.
||Cha, cha, cha, ||cha, cha, ||cha.
1)
||Dostal jsem papíry ||na hla||vu, žiju v ||ústa||vu,
kde se ||léčí ro||zum.
||Dělám si co se mi ||zalí||bí, mám pevné ||ali||bi,
lékařskou ||diagnó||zu.
||V erárním pyžamu, ||co sahá na kotníky,
||denně pět ||Diazepamů a čtyři skotské ||střiky.
Na zahradě okopávám ||len a nemůžu ||ven.
||Včera jsem měl kázání v ||Betlémské kapli.
||Nadával jsem na pány ||než-li mě chňapli.
||Zapálili hranici u ||mojí ||postele.
||Na naší světnici ||bývalo často vesele.
||Pavilon ||číslo ||pět, pavilon ||číslo ||pět
- to je můj ||celej ||svět.
Cha, cha...
2)
V neděli disciplína poleví,
přichází návštěvy
ve vší slávě.
Příbuzní hledí na mě zkoumavě,
zda mám máslo na hlavě,
nebo máslo v hlavě.
A já, v erárním pyžamu, co sahá na kotníky,
dostanu štangli salámu a tři krabičky Viky.
A jsem velice spokojen, že s nima nemusím ven.
Zalezu na klozet, mušle je trůnem.
A já jsem od A do Zet Jordanem Brunem.
Je třeba odvolat vyřčené názory.
V nejhorším sestra zavolá nějaké doktory.
Dají mi Meprobamat, dají mi Meprobamat,
dají mi Meprobamat.
Cha, cha...
3)
V devět - to je čas velké vizity, stojím jak přibitý
u pelesti.
Primář nás vesele pozdraví, poptá se po zdraví
a přeje hodně štěstí.
A já, v erárním pyžamu, co sahá na kotníky,
do kávy si nalámu tři rohlíky.
A z okna koukám se ven a někdy taky pleju len.
Když si chci spravit náladu, neb je mi nevrlo.
Rozložím svoji armádu u města Waterloo
a lumpa Anglána zničí má dělostřelba.
Bitva je vyhrána, ať žije ostrov Elba,
ať žije ostrov Elba, ať žije ostrov Elba.
Cha, cha...
Dostal jsem papíry na hlavu, žiju v ústavu,
kde se léčí rozum.
Dělám si co se mi zalíbí, mám pevné alibi
dementní diagnozu.
     
Dmi A Dmi
F C7 F
F C A7
Dmi A Dmi

Dmi Gmi Dmi Gmi Dmi
E7 A7
Dmi Gmi Dmi Gmi Dmi
A Dmi
F C
F A7 Dmi
A7 Dmi
Dmi A
Dmi A
F C C7
F A
Dmi A Dmi A Dmi
A Dmi
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=ay9ckmSnGt8


Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica




Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica




Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica Jaromír Nohavica, Josef Streichl a Vondrák





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional