obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


K tomuto světovém evergreenu (Diga Diga Doo! Hot Foxtrot. (Dorothy Fields - Jimmy Mc Hugh) Duke Ellington orchestra), český text Josef Kainar. V roce 1964 nazpíval Karel Štědrý, v ukázce dole zpívá Karel Černoch.


Diga dou 389*

   
1)
||Proč bychom se neměli o pohřebním veselí,
||diga diga dou, diga dou ||dou, ||diga diga dou, diga ||dou.
2)
Sardinky a kaviár, Malaga má říz a zář
diga diga dou, diga dou dou, diga diga dou, diga dou.
r)
||Krásný pohřeb první třídy, ||flétnistky a chlast,||
||pozůstalí nejsou hnidy, ||všude samá vonná mast.||
3)
S tváří vlídně napitou, nesou dívku spanilou
diga diga dou, diga dou dou, diga diga dou, diga dou.
4)
Támhle za tamaryškem apoštolé s Ježíškem
diga diga dou, diga dou dou, diga diga dou, diga dou.
5)
Kristus pán se zadívá na dívku a zazpívá
diga diga dou, diga dou dou, diga diga dou, diga dou.
r)
Jak poslechla dívka zpívat jeho božský blues,
hejbla kostrou, mrskla pánví, houpla zkrátka na rytmus.
6)
Z funusu je paseka a celý průvod haleká
diga diga dou, diga dou dou, diga diga dou, diga dou.
     

Ami
E7 Ami E7 Ami




G C C7
F C E7
Děkuji za připomínku panu Jiřímu Křivovi z Krnova
Ukázka s K.Černochem: http://www.youtube.com/watch?v=YQkmeDNbQBg
Ukázka s Ellingtonem: http://www.youtube.com/watch?v=mvPP4zXPA5I



Josef Kainar Josef Kainar




Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý




Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Karel Černoch v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Karel Černoch v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Karel Černoch v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Karel Černoch v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch




Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch




Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch Karel Černoch a Uhlíř se Šípem Karel Černoch Karel Černoch




Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional