obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Hudbu složil Alfons Jindra, otextoval Miroslav Zikán a v roce 1964 zazpívali Waldemar Matuška a Karel Štědrý. Foxtrot z televizního pořadu Písničky na zítra 1964


Veronika 404*

   
||Ó Vero, Veroniko,
zlé je to se mnou, co ty ||víš, ||co ty ||víš.
Jak kytka v chladnu sám tady chřadnu,
||vážně i v žertu ||posílám k čertu
to, ||že ty nejsi blíž.

||Ó, Vero, Veroniko,
láska na dálku, to je ||hrob, ||to je ||hrob!
||Nudím se ||tady, přes ||klady mám i ||vady,
||jak u všech ||všady mám si ||říci: stop!

||Na sta krásných ||pavu – ||činek
||okolo mne spřádá ||síť,
||odvádí mne ||od vzpomínek,
||mlčky říká: ||chyť se, chyť!

Ó, Vero, Veroniko,
zlé je to se mnou, proč si lhát, proč si lhát?
Proč jsou tu jiné a jenom, jenom ty ne
||a proč tě ||mám tolik ||rád, ||tolik ||rád.
||A proč tě ||mám
||tolik ||||d ? || ||
Ó Vero, Veroniko
Ó Vero, Veroniko

Ó Vero, Veroniko
zlé je to se mnou,
co ty víš, co ty víš.

Ó Vero, Veroniko

Jak kytka v chladnu
sám tady chřadnu
vážně i v žertu
posílám k čertu
to že ty nejsi blíž.

Ó Vero, Veroniko
láska na dálku to je hrob
to je hrob.

Ó Vero, Veroniko

Nudím se tady,
přes klady mám i vady
jak u všech všady
mám si říci stop.

Na sta krásných pavučinek
okolo mne spřádá síť,
odvádí mně od vzpomínek
mlčky říkám chyť se chyť!

Ó Vero, Veroniko
zlé je to se mnou,
proč si lhát,
proč si lhát.

Proč jsou tu jiné
a jenom, jenom ty ne
a proč tě mám tolik rád,
tolik rád
a proč tě mám
a proč tě mám
a proč tě mám
a proč tě mám
a proč tě mám tolik rád

Ó, Vero, Veroniko
     
C
G7 Dmi7 G7

C D7
G

C
G7 Dmi7 G7
Dmi7 G7 C A7
D7 G7 C

Fmi6 F#dim C7
C7 F
E7 Ami
D7 G7




Dmi G7 C C7 A7
Dmi7 Fmi6
G7 C C# C Cmaj7
Za písničku děkuji panu Jiřímu Křivovi z Krnova.
Text, noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 61 z roku 1964
Akordy z webu:
http://www.akordy.sk/piesen.ltc?interpret=95&piesen=2504
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=AYWh_bX6_xU



Alfons Jindra Alfons Jindra Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý a Waldemar Matuška Karel Štědrý a Waldemar Matuška Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý Karel Štědrý





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional