obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Hudba Petr Hapka, text Michal Horáček, píseň je z pořadu ČT Mánež Bolka Polívky.


Šaškové počmáraní 407*

   
|| || || ||
1)
||Koukněte na toho ||fintila,
||pod krkem žlutého ||motýla.
||Zelený klobouček ||do týla
||šoupne si ||na bílou ||pleš.||
||I když ten tralalák ||padá mi
||hlavně, že vyhrávám ||barvami
||hlavně, že vyhrávám ||barvami
||zase jsem ||šťastnej, jak ||veš.||
r)
Co po mně ||chceš, pravdu či ||lež
zkus ty dvě ||rozeznat a pak se ||směj.
Barevný ||svět láme ti ||hřbet
přesto chci být ||šašek ||počmára||nej.
2)
Ucho hryžou jak oplatku
s rozběhem kopou ho do zadku
tvrděj, že všechno je v pořádku,
když mu daj mizernej plat.
Když ale koukám se na lidi
všechno tak černě zas nevidím,
všechno tak černě zas nevidím,
ještě se dovedem smát.
r)
Ne, že se snad, není co bát,
úzkost má tlapy jak Cassius Clay.
Ten věčný strach na miskách vah,
převážit chce šašek počmáranej.
3)
Kampak chcem ve věku rozumu
strkat prý své nosy na gumu
určitě od rumu z konzumu
tak strašně červené jsou.
Ptám se však tebe náš osude,
co bude až tady nebude,
co bude až tady nebude
dojemně pitomá show.
r)
Bláhová show, šaškové jdou
barevnou nadějí vytřískat z ní.
Hledáme brod, uprostřed vod
my věční šaškové počmáraní.
5)
Ptám se však tebe náš osude,
co bude až tady nebude,
co bude až tady nebude
dojemně pitomá show.
     
D7 G7 C G+

C H7
G7 Dmi7
Dmi7 G7
D7 G7 C G+
C H7
Dmi7 G7
Dmi7 G7
D7 G7 C C7

F Fmi
C C7
E Emi
Ebdim Dmi7 G7
Převzato z webu http://hudba.hradiste.cz/
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=FE8OSo-Nzco



Bolek Polívka Petr Hapka a Michal Horáček





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional