obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Hudba Blackmoor, Lord, Paice, český text E. Synek (pseudonym Zdeňka Svěráka) a zpěv Jiří Schelinger, skupina Františka R. Čecha.


Šípková Růženka 411* (Soldier's Fortune)

   
1)
Ještě ||spí a spí a spí zámek ||šípkový,
||žádný princ tam v lesích ||ptáky neloví,
ještě ||spí a spí a spí dívka ||zakletá,
u ||lůžka jí planá ||růže rozkvétá.
r)
To ||se ||schválně dětem ||říká,
||aby s ||důvěrou šli ||spát, ||klidně spát,
že se ||dům probou||zí a ta ||kráska ||proci||tá,
||zatím spí tam ||dál, spí tam v ||růžích.
2)
Kdo ji ústa k ústům dá, kdo ji zachrání,
kdo si dívku pobledlou, vezme za paní,
vyjdi zítra za ní a nevěř pohádkám,
žádný princ už není, musíš tam jít sám.
r)
||Musíš vyjít sám, ||nesmíš ||věřit ||pohád||kám,
||čeká dívka ||dál, spí tam ||v růžích,
||čeká dívka ||dál, ||spí tam ||v růžích.
     

Ami G
Ami Emi
Ami G
Ami Emi

F G Ami
F G C Emi
Ami G C (E7) F
Dmi E7 Ami






Ami G C F
Dmi Emi Ami
F Emi A4sus A
Též na LP XVI. Album Spraphonu
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=gpnYdXV4uxs
Ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=3JW-OU3LkM8
Schelinger Jiří
Stránka o českém rockovém zpěvákovi.
http://www.sweb.cz/ilie27/Schelinger/index.htm



Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger




Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger Jiří Schelinger a Karel Šíp




František Ringo Čech František Ringo Čech František Ringo Čech František Ringo Čech František Ringo Čech František Ringo Čech František Ringo Čech a Jiří Schelinger




Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak ve filmu Marečku podejte mi pero





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional